Hei,

Er i ferd med å bygge egne skapdører men funderer på hva man skal bruke for metode for å runde av de lange fremre kantene på dørene minimalt, f.eks. 1 mm radius? Altså nesten akkurat bare så de oppleves som "brutt" og ikke skarpe?

Har håndoverfres (kantfres) som med støttelager fungerer utmerket ved større radier men minste freseradius jeg har sett på hyllen er 2 mm.

Å pusse ned hjørnet føles som om det lett kunne bli ujevnt. Eller finnes det noe verktøy (fil, sandpapir eller høvel) som gir en liten men konsekvent radius?

Har tilgang til 3D-printer så jeg prøvde å printe en mal for smergelduk så en liten radius ble skapt og dette fungerte ganske bra men som den perfeksjonist man er så tenker jeg at det burde finnes noe verktøy?

Tenk scenariet der tre kanter møtes på en dør, med en radiusmal ville til og med hjørnet/vertex bli riktig pent.

Noen som har sett noe?

Med vennlig hilsen,
Wretan

Sist redigert:
1/16" altså 1,6 mm er jo ganske vanlig forekommende i det minste om man kjøper freseverktøy fra UK. Den gir en ganske minimal avrunding som er bra, synes jeg.

• Liker
wretan
  • Laddar…
Som det kjent heter: Den som søker skal finne noe lignende spørsmål her: https://www.byggahus.se/forum/threads/avrundningsfraes-1-2mm-radie.185208/

Men en kjøpeslipemal er fortsatt litt pirrende om noen har funnet...

W wretan skrev:
Hei,

Er i gang med å bygge egne skapdører men lurer på hva man skal bruke som metode for å runde av de lange fremre kantene på dørene minimalt, for eksempel 1mm radius? Altså nesten akkurat bare slik at de oppleves "brutte" og ikke skarpe?

Har håndoverfres (kantfres) som med støttehjul fungerer utmerket ved større radier, men minste freseradius jeg har sett på hyllen er 2mm

Å slipe ned hjørnet føles som om det lett kunne blitt ujevnt. Eller finnes det noe verktøy (fil, slipepapir eller høvel) som gir en liten men konsekvent radius?

Har tilgang til 3D-printer, så jeg prøvde å printe en mal for smergelduk så en liten radius ble skapt, og dette fungerte greit, men som den perfeksjonist man er, så tenker jeg at det burde finnes noe verktøy?

Tenker scenariet der tre kanter møtes på en dør, med en radiusmal ville til og med hjørnet/vertex blitt virkelig pent.

Noen som har sett noe?

Med vennlig hilsen,
Wretan

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.