M Mikael_Swe skrev:
Hvordan gjenoppretter jeg veggene på billigst og enklest måte. Er det engang verdt å holde på med sparkel?

Tror dere en tapetfjerner vil få bort alt tørket lim?
Unnskyld latteren, men når jeg spurte utleieren for leiligheten datteren bor i om vi kunne tapetsere om, var svaret at det gikk bra, vi fikk bare ikke male taket svart!
Men med slike vegger ville det nok uansett blitt litt dårlig stemning...

Lei en Giraff, sier jeg også.

• Liker
xnicke
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Alt annet enn renoveringsgips føles veldig kostnadsdrivende…
Har sparkel på lager. Kommer få låne en slipemaskin. Skal teste det først. Leie giraff går på 400kr/dag

M Mikael_Swe skrev:
Renoveringstapet! Takk for tipset.
Repgips….

• Liker
LOPen
  • Laddar…
Du trenger bare giraffen 1 dag etter du sparklet ferdig.

Tenkte du å gjøre jobben selv eller?

Er det lo fra teppet som har festet seg på veggen på grunn av limet?

Jeg ville nok testet en grønn scotch svamp og varmt vann, forsøkt å gni bort loet og med litt flaks limet.

Men antagelig får du ikke bort limrestene da de sikkert har brukt ekte gulvlim og kammet ut.

Sparkle 2 ganger etter du har skrubbet.

De som skriver "riv ned gipsen og gips om" misset nok når du skrev billigste og enkleste måten.

Edit: verdt å teste slipemaskin for å slipe ned limet! Men da ville jeg nok heller tatt en håndsliper i stedet for en giraff, den vil nok bite og slipe bedre.

Mvh maleren

• Liker
Artemisia og 2 andre
  • Laddar…
+1 på alle som har skrevet renoveringsgips. Hvis det er for store limklumper som ikke har gått bort, kjør slipemaskin på de først.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
M Mikael_Swe skrev:
Har sparkel på lager. Kommer få låne en slipemaskin. Skal teste det først. Leie giraff går på 400kr/dag
Er limet ”mykt” eller hardt ? Er det vanlig gulvlim er det ofte litt elastisk og ikke å anbefale å hverken forsøke å sparkle over eller forsøke å slipe, sparkelen vil trolig sprekke med tiden og sliper du vil det ikke skje mye.

Er det mykt skulle jeg gå på med en skarp sparkelspade og forsøke å skrape rent før jeg bredsparklet.

Men ellers rotgips 100kr/skive burde bevege seg om 3-400kr i det rommet, så er veggen som ny. Tar vel kanskje 1-2h å montere om man er normalhendt, visst at man taper 6mm av rommet men det føles forsumbar.

Sist redigert:
  • Liker
Artemisia og 4 andre
  • Laddar…
Risikoen er stor for at både sandpapir tetter seg fort og at sparkel ikke fester. Jeg er enig i å bruke dine månedlige forskuddsbetalinger for gjenoppretting.

• Liker
linneac
  • Laddar…
M Mikael_Swe skrev:
Har sparkel på lager. Kommer få låne en slipemaskin. Skal teste det først. Lei avstandsmåler går på 400kr/dag
Kjøp en på jula for typ 999 og selg når du er ferdig

TRJBerg
Nissens Nissens skrev:
Du tar vel penger fra risikomarginen du har hatt på husleien og ansetter noen som fikser det.
Irrelevant.

• Liker
Joak og 3 andre
  • Laddar…
Grannens Häck
A AK1981 skrev:
Kjøp en på Jula for typ 999 og selg når du er ferdig
Eller kjøp en brukt i stedet for en ny, mye smartere.

M Mikael_Swe skrev:
Hvordan gjenoppretter jeg veggene på den billigste og enkleste måten. Er det i det hele tatt verdt å holde på med sparkling?

Tror dere en tapetfjerner vil få bort alt tørket lim?
Det finnes ingen billige måter hvis det skal bli bra. Ta Rullspackel, det beste som har skjedd siden skivet brød. Etter du finner ut hvordan det gjøres, går det lynraskt sammenlignet med "vanlig" bredsparkling. Så se over overflaten, bruk renoveringstapet på sparkelen, den grove typen, om det trengs. Blir kjempebra. Dessverre kostet det mye.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
Irrelevant.
Takk for din mening. 😊

Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Eller kjøp en brukt i stedet for en ny, mye smartere.
Absolutt hvis man finner en

• Liker
elinochpatrik
  • Laddar…
Så kan man lure på om det må fjernes? Kanskje litt sent nå, men i et så lite rom ser det ut som en god løsning for å få litt mykere akustikk.

• Liker
Anna_H og 1 annen
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Men, renoveringstapet svelger ikke hvor store ujevnheter som helst. Har jeg lært meg den harde veien. Dyr er den dessuten.
Har gjort samme feil med en dyrere renoveringstapet i stuen. Så ingenting i begynnelsen, men nå når alt har tørket og satt seg, vises de fleste skavanker likevel, som f.eks. skjøteremmene.. Må fortsette å øve på bredsparkling...

• Liker
ylven og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.