Skal bygge bod ca 6x2.4 meter, hvilken metode for å få opp stenderveggene bør jeg velge?
Feste den øvre svillen i kantbjelken, spikre stenderne én og én i den øvre svillen og legge på hammerbåndet øverst etter det?
Eller skal jeg bygge veggene i komplette seksjoner med øvre svill og hammerbånd liggende på gulvbjelkelaget og deretter reise opp den og feste i kantbjelken?
Fordeler og ulemper med det ene eller andre?
Jeg kommer til å jobbe mest alene, kan ikke regne med å ha hjelp hele tiden.
Veggene kommer til å se ut noe etter dette (lånt bilde):
Jeg spikrer alt liggende for det er mye enklere. Så kan man be om hjelp når du har spikret langsidene for å reise disse. Kortsiden klarer du selv om du ikke har en veldig grov regelstamme.
6 meter synes jeg du skal bygge i en seksjon. Jeg har bygget en seksjon på 7 meter med 45*145 og den funket fint å løfte på plass, vi var da 3 personer men den var 4 meter høy også.
Ok
Om man som i eksempelet ovenfor har en døråpning på midten, er det ingen fordel å da dele opp den veggen? Innbiller meg at det blir litt svakt i døråpningen når man skal reise akkurat den veggen?
Ok
Om man som i eksempelet ovenfor har en døråpning på midten, er det ingen fordel å dele opp den veggen da? Jeg innbiller meg at det blir litt svakt i døråpningen når man skal reise akkurat den veggen?
Legg en hel syll og kapp den etterpå for døren når veggen er reist.
Gjør så mye som mulig liggende inkludert å spikre panelet. Så mye enklere å jobbe på "gulvet" enn å holde på med stiger og stillaser. Blir det regn er det enkelt å dra en presenning over rubbet. Spikre alle seksjoner ferdig før du begynner reisningen. Så ville jeg gjort på mitt neste bygg.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.