Har det blitt noen fremskritt på lastebilen? Hadde vært gøy med en oppdatering!=)

B Bertil Hagel skrev:
Har det blitt noen framskritt på lastebilen? Hadde vært gøy med en oppdatering!=)
Halloj!
Yes det ble noe av :D Endte med et ganske spartansk regelsystem inne i skapet med 70x28 regler, så 50mm xps innenfor reglene overalt, deretter 3mm hvitlakkert plater fra Bauhaus. All elektrisitet ble trekt innenfor og så bygget jeg kjøkkenstammer og seng av 22x45 regler som ble til overs fra et staketbytte. Skal bygge om litt nå, skal legge elektrisitet utenpå i stedet, sette gulvet på reglene i stedet og legge 4mm direkte mot isolasjonen i stedet for en 2 cm-lomme =)

• Liker
Bertil Hagel
  • Laddar…
Kult! Har du bilder? Hva har du å vinne på å dra strømmen på utsiden? Har tenkt på om ikke en lett lastebil kunne vært det ultimate for å bygge en egen bobil da det essensielt sett er en stor boks bare.

Anders.Pettersson Anders.Pettersson skrev:
Hallo!
Yes det ble av noe :D Endte opp med et ganske spartansk regelsystem inne i skapet med 70x28 lekter, så 50mm xps innenfor lektene overalt, deretter 3mm hvitlakkert board fra Bauhaus. All el ble trukket innenfor, deretter bygde jeg kjøkkenstammer og seng av 22x45 lekter som ble til overs fra et gjerdebytte. Skal bygge om litt nå, skal trekke el utenpå i stedet, sette gulvet på lektene og legge 4mm direkte mot isolasjonen i stedet for en 2 cm-lomme =)
Hei Anders! Jeg skal også bygge en slik camperbil. Vil veldig gjerne vite mer om ditt bygge og om det ble så tungt som du fryktet. Jeg tror ikke det vil bli så tungt. Så jeg tenkte å beholde bakluke-liften, og om det begynner å bli tungt så får jeg kanskje selge den og lage en lettere balkong. Ta gjerne kontakt med meg, det ville være verdifullt å utveksle noen ideer. /Fredrik Svedbrant

Jeg innser at denne tråden er fra 2022, så trådskaperen har trolig allerede bygget ferdig, solgt bilen og fått tid til å bygge en til 😄 Men jeg havnet her likevel da jeg lette etter norsk info, og om flere gjør det samme kan det være verdt å legge igjen noen generelle tips.

Spærrefarge/grunnfarge: Finnes oftast merker / fargeslipp allerede i en gammel bil. Risikoen er at man stenger inne fukt/kondens bak isoleringen er dessuten stor, så forsøk å utbedre og male over så mye dere kan. (slipe ned, primer + topplakk).
Planlegg ventilasjon og elektrisitet tidlig kondens er ofte største problemet i vanbygg og når først veggene er på plass er det for sent å legge til elektriske kabler.
Tenk rekkefølge: planløsning → ventilasjon → elektrisitet → isolering → vegger → innredning.

Jeg hadde selv vanskeligheter med å finne gode norske guider (og det merkes litt på at den siste kommentaren her er fra mars 2025…). Så om noen andre havner her, likt meg: vi lærte oss masse av både Explorist og Camperpals. Disse to norske sidene er gode startpunkter:

- Bygge grunnlaget i campervan: https://www.camperpals.com/bygga-campervan/
- Elektriske systemer (planlegg rett fra starten): https://www.camperpals.com/elsystem-i-campervan/

For elektrisk installasjon i videoform, men engelsk
How to Wire a Camper Van med Greg Virgoe:

Håper dette hjelper neste person som tilfeldigvis snubler inn i denne “tidskapselen” til tråd

Hei! Har nok alltid drømt om å være en tidskapsel til trådskaper og dukke opp på google :D
Bilen er fortsatt her og er bygd om i litt forskjellige etapper, spesielt på innsiden!
I hovedsak ble det:
Silikonert/tettet/reparert alle rare borehull og skader, deretter bygd rammer på innsiden, isolert med 5 cm XPS, deretter 4 mm furuplywood. Kjøkken ble litt Ikea-dører men med lightweight bygget ramme. Har eksperimentert med litt forskjellige design opp gjennom årene.
Men akkurat som du sier, kilder på lignende bygg vokser ikke på trær!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.