13.980 lest ·
20 svar
14k lest
20 svar
Metode, bygge mobil bobil av lett lastebil
Hei!
Jeg holder på å planlegge et campervan-bygg av en lett lastebil, type Mercedes Sprinter Chassis, og er i ferd med å fundere på hvordan jeg skal legge grunnlaget for prosjektet.
Spørsmålet: Bør jeg forsegle innsiden med en form for sperremaling eller grunning før?
Tanken er altså et klassisk skap som er 4200x2000x2000 innvendig som jeg skal innrede som bobil, tenkte sette inn dører og vinduer for vanlige boliger og 50 mm isolasjon samt en form for gulvvarme.
Men før alt blir i gang satt, lurer jeg litt på om noen har noen ideer om hvordan jeg skal forberede skapet. Innredningen fra begynnelsen er jo noe form for sandwich-konstruksjon. Gulvet består ofte av en form for plywood, veggene i noe kompositt.
Min tanke er som sagt å forsegle det eksisterende laget med en form for grunning, deretter lime isolasjonsplater, regel opp en stamme og sette på ulike varianter av plate-materialer avhengig av hva for innredning som skal være der.
Kan ingenting om å bygge hus (eller campervan) så det er mye nytt her, supergøy!
Jeg holder på å planlegge et campervan-bygg av en lett lastebil, type Mercedes Sprinter Chassis, og er i ferd med å fundere på hvordan jeg skal legge grunnlaget for prosjektet.
Spørsmålet: Bør jeg forsegle innsiden med en form for sperremaling eller grunning før?
Tanken er altså et klassisk skap som er 4200x2000x2000 innvendig som jeg skal innrede som bobil, tenkte sette inn dører og vinduer for vanlige boliger og 50 mm isolasjon samt en form for gulvvarme.
Men før alt blir i gang satt, lurer jeg litt på om noen har noen ideer om hvordan jeg skal forberede skapet. Innredningen fra begynnelsen er jo noe form for sandwich-konstruksjon. Gulvet består ofte av en form for plywood, veggene i noe kompositt.
Min tanke er som sagt å forsegle det eksisterende laget med en form for grunning, deretter lime isolasjonsplater, regel opp en stamme og sette på ulike varianter av plate-materialer avhengig av hva for innredning som skal være der.
Kan ingenting om å bygge hus (eller campervan) så det er mye nytt her, supergøy!
https://explorista.se/el-i-campervan-info-lanklista-komplett-guide-till-att-bygga-campervan-del-5/Anders.Pettersson skrev:
Halloj!
Jeg holder på å planlegge et campervan-bygg av en lett lastebil, type Mercedes Sprinter Chassis, og er litt i funderingene rundt hvordan jeg skal legge grunnlaget for prosjektet.
Spørsmålet: Bør jeg forsegle innsiden med noen type sperregrunn eller grunning først?
Tanken er altså et klassisk skap som er 4200x2000x2000 innvendig som jeg skal innrede som bobil, tenkte sette inn dører og vinduer for vanlige boliger og 50 mm isolasjon samt noen type gulvvarme.
Men før alt så lurer jeg litt på om noen kan ha noen ideer om hvordan jeg skal preparere skapet.
Innredningen fra starten er jo en type sandwich-konstruksjon. Gulvet består oftest av en type kryssfiner, veggene i et eller annet kompositt.
Min tanke er som sagt å forsegle det eksisterende laget med en type grunning, deretter lime isolasjonsplater, ramme opp en stamme og sette på ulike varianter av plate materiale, avhengig av hvilken innredning som skal være der.
Kan ingenting om å bygge hus (Eller campervan) så det er mye nytt her, superkult!
Det finnes mye å lese der om ulike momenter...
Personlig ville jeg ha revet ut eksisterende innredning og utgått fra plåtis, da vet du at det er greit med isolering og eventuell rust.Anders.Pettersson skrev:
Jeg tror du misforstår hva jeg utgår fra, det finnes ingenting å rive ut, se bildet nedenfor =) Dette er altså det tenkte objektet, det er en type 27–40 mm bred konstruksjon sandwich-variant.skoge skrev:

Veggene pleier å være av glassfiber med skum mellom. Er veggene 50 mm trenger du ikke isolere ekstra, med mindre du skal vintercamping i Lappland, skummet har en veldig god isoleringsverdi.
Så skal du tenke lett, lett, lett. Alt skal være så lett som mulig, glem vanlige vinduer og dører.
Det du trenger finner du på en campingvogns skrot. Vinduer i plast og glassfiberdør med aluminiumskarm.
Jeg ville kledd (limt) skapet innvendig med tynn kryssfiner for å få bra feste til innredningen.
For campingvogner finnes folie med gulvvarme hvis du skal ha bilen stående med strømuttak, ellers må du ha vannbåren med glykol i. Varmer finner du også på en campingvogns skrot.
Så skal du tenke lett, lett, lett. Alt skal være så lett som mulig, glem vanlige vinduer og dører.
Det du trenger finner du på en campingvogns skrot. Vinduer i plast og glassfiberdør med aluminiumskarm.
Jeg ville kledd (limt) skapet innvendig med tynn kryssfiner for å få bra feste til innredningen.
For campingvogner finnes folie med gulvvarme hvis du skal ha bilen stående med strømuttak, ellers må du ha vannbåren med glykol i. Varmer finner du også på en campingvogns skrot.
Takk for svar! Absolutt - lett er stikkordet =) En lett bil uten bakløft får last typ 1000 kg så det er min utgangspunkt. Har en blanding av 4, 6, 10 og 12 millimetersplater i mine skisser avhengig av hva for ting som skal monteres. De fleste jeg ser på er ikke kjølebiler og har 27 mm vegger (eller deromkring), det vil nok ikke være nok som isolasjon tror jeg. Med regnet isolasjon, innvendige vegger, batterier, solceller, sofa, kjøkken (ingen kjøkkenutstyr dog), toalett, en del elektronikk ligger jeg nå på 730 kg beregnet lastevekt, hvilket burde bety omkring 250 kg igjen for to personer + pakking + kjøkkenutstyr. Av dette veier isolasjonen 75 kg for XPS300-platene, kanskje man skal ha de platene som er 25mm isteden dog om det er overkill?Isakare skrev:
Veggene pleier å være av glassfiber med skum imellom. Er veggene 50 mm trenger du ikke ekstra isolasjon, med mindre du skal vinter campe i Lappland, skummet har en veldig bra isolasjonsverdi.
Det du trenger finner du på en campingvogn skrot. Vinduer i plast og glassfiberdør med aluminiumkarm.
Jeg ville kledd (limt) skapet innvendig med tynn kryssfiner for å få godt feste til interiøret.
For campingvogner finnes folie med gulvvarme om du skal ha bilen stående med strømuttak, ellers må du ha vannbåren med glykol i. Varmer finner du også på en campingvogn skrot.
Men hovedspørsmålet er, trenger jeg sperre innsiden før jeg isolerer?
Hei!Isakare skrev:
Ikke helt sikker, den ser interessant ut iallfall! "bare" gått 17000 mil, som er omtrent halvparten av hva de vanligvis har gått =) Finnes akkurat som du sier kjølebiler også, men ikke like mange, så det får bli litt "ta det jeg får".
Aha, jeg tenkte ikke på at det finnes Sprinter med påbygning, tenkte på type Sprinter varebil med plater på veggeneAnders.Pettersson skrev:
Bedreviter
· östergötland
· 2 775 innlegg
Tror det er aluminiumgulv, er jo bygget for å håndtere gods, pallvogn og paller