Hva mener den samlede ekspertisen? ;)

Metall!

det spiller ingen rolle

OK. 50/50 således ;)

Jeg kanskje skulle forklare litt nærmere. Man kanskje er homsig, men kjelleren er helt i stein, mellomvegger i tegl og ment som hovedsakelig lagringsplass, vaskerom og syrom. Veggen det er snakk om er en ca 1,5m bred avdeler som skal holde bl.a. en strømbryter. Gulvplaten har gulvvarme.

Man er jo så bekymret for fukt/mugg

Lettbetong + eventuelt litt glassbetong kanskje?

"Lettbetong + eventuelt litt glassbetong kanskje?"

Plate i betong. Vegger i Leca. Pusset på innsiden og utsiden.

Mm, jeg mente jo at du skal mure/limme opp dine skillevegger istf å sette opp dem med lekter. For eksempel med multiplatten fra HHcelcon. Virker å være en utmerket løsning om man er redd for fukt og mugg...
Skal du sette en bryter er det bare å hakke, frese og sparkle.

OK. Men en slik vegg er sikkert bra, men litt overkill i dette tilfellet..

Skal du tilleggsisolere i veggen? Jeg ville uansett valgt metallstendere på grunn av risikoen for at fuktig luft kondenserer mot kjellerveggen.

Det er en frittstående mellomvegg. Har ikke tenkt å tilleggsisolere.

Jaha. Jeg ville nok likevel valgt metallprofiler siden det jo blir en skjult del av konstruksjonen -> vanskelig å oppdage evt fuktskader. Metallprofiler ville da være sikrere.

Japp, det var litt slik jeg resonnerte. "Out of sight, out of mind" gjelder ikke for kjellere ;)

Stålregler er dessuten jækla hyggelige å jobbe med, slår seg ikke, alltid rette.....

Jeg henger meg på ovenstående fundering rundt stålprofiler med en til fundering.
Hvordan fester man gipsplatene på stålprofilene?
Limer man direkte på eller setter man trestender mellom stålprofil og gipsplate og skrur fast gipsen i trestenderen.

Gipsskrue for plateprofil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.