Bor i et nybygd leiehus og hadde tenkt å henge opp en TV på veggen. Det er jo som vanlig gipsvegger, dvs hadde tenkt å bruke mollyplugg. Det første hullet gikk bra å bore, men det andre hullet stoppet på innsiden av gipsen. Oppdaget da at jeg hadde truffet metall. Sjekket på tegningen at det ikke var vannrør eller noe annet, og ifølge tegningen skal det ikke være noe i veggen, den er heller ikke bærende.

Tenkte da at det vel bare er en metallstender og prøvde å bore gjennom, men nå tviler jeg siden det er så veldig vanskelig å bore gjennom. Har sikkert boret i 15 minutter og kanskje kommet 3 mm inn i metallet med metallbor. Ifølge min stenderdetektor (billig fra clas olsson) så er metallgjenstanden rundt 40 cm bred, dvs ingen stender. Metallgjenstanden er også veldig stabil, vipper ikke i det hele tatt som jeg kan tenke meg at en stender hadde gjort.

Så er det noen som forstår hva jeg har støtt på og hvordan man skal lykkes å henge opp en TV med det i veggen?

Naboens safe? Hva finnes på den andre siden? Yttervegg, nabo, søppelnedkast?

Haha nei ikke naboens pengeskap, det er en vegg mellom to soverom i leiligheten min...

Kan det være en stående metallbjelke du har truffet på, som byggerne har gipset inn? Du kanskje kan sjekke med byggefirmaet/utleieren?

Er huset bygget i metall? Da mener jeg den bærende konstruksjonen i metallbjelker som er dekket med gips? Da kan det være en slik bjelke.
Å bore 3 mm på så lang tid... Kjøp et ordentlig bor! Jeg pleier å borre gjennom 5 mm stålplate med 8 mm bor på mindre enn 30 sekunder. Med skrumaskinen!

Stor takk for deres svar. Det kan veldig godt være en type metallbjelke som dere nevner, hele veggen som er ca. 2 meter er veldig stiv. Det skal imidlertid ifølge opplysninger ikke være en bærende vegg, og ifølge tegningen skal det heller ikke finnes noe i veggen, men bjelker tas kanskje ikke med i tegninger. La oss nå si at det er en metallbjelke, hvordan fester man i en slik, hvor tykk tror dere bjelken er, etc. Neppe aktuelt for mollyplugg som i det andre hullet, tror ikke min boremaskin klarer å bore 10 mm i slik hard metallbjelke, men med et mer høyverdig metallbor burde det vel fungere med f.eks. 4 mm? Det metallboret jeg har nå er fra pakke fra clas olsson, 6 trebor, 6 betongbor og 6 metallbor - antar at man får det man betaler for :)

Liten oppdatering: har nå kommet gjennom metallet, var vel ca 1 cm tykt. Nå blir det litt oppfølgingsspørsmål, jeg begynte jo å bore med 10mm bor gjennom gipsen, så kom jeg til metallet og byttet til 3 mm bor. Min tanke er å kanskje sparkle igjen, og så bore et nytt hull med 3mm bor også i gipsen og så ta en skrue som funker i metall og skru den gjennom både gipsen og metallet, burde vel klare en TV på knappe 20 kg? Trenger jeg plugger? Om ja, så må jeg jo bore et større hull i metallet.

Borr opp 5mm. Så gjenge opp med tapp M6.
Det vil sitte som fjell når du strammer med en rustfri skrue M6. Du trenger ikke å bore et annet sted. Skruen vil selv sentrere seg i det 10 mm hullet når du strammer den uten tv'en.

Takk takk, du mener altså at man ikke skal sparkle og bore nytt hull, men det er ok at jeg har boret med 10mm i gipsen og 5 mm i metallet, om jeg forstår deg rett.

David_a skrev:
Takk takk, du synes altså ikke at man skal sparkle og bore nytt hull, men det er ok at jeg har boret med 10mm i gipsen og 5 mm i metallen om jeg forstår deg rett.
Ja. Det synes jeg. Kjenner du deg usikker, kan du sage forsiden av pollyn og stoppe i hullet (gipsen). Eller en plastplugg.

kamilenski skrev:
Sen gjenget opp med tap M6.
Det kommer til å sitte som fjell når du drar med en rustfri skrue M6.
Hvorfor bruke rustfri skrue??? Det er jo innendørs som montasjen skulle skje. Dessuten er det mye lettere å dra i stykker en rustfri skrue sammenlignet med en "vanlig" blankforsinket skrue i 8.8 kvalitet.

Ellers er jeg enig i at gjenge hullet og bruke en skrue er en helt ok løsning. Kommer til å holde mye bedre enn et nytt hull for "molly".

roli skrev:
Hvorfor bruke rustfri skrue??? Det er jo innendørs som monteringen skulle skje. Dessuten er det mye lettere å dra i stykker en rustfri skrue sammenlignet med en "vanlig" blankforsinket skrue i 8.8 kvalitet.

Ellers er jeg enig i at å gjenge hullet og bruke en skrue er en helt ok løsning. Kommer til å holde mye bedre enn et nytt hull for "molly".
Fordi den er STIVERE :P

Og nettopp derfor er det lettere å dra den av dersom man drar for hardt. En skrue i 8.8 kvalitet (den vanligste) er "seigere" og er mye bedre egnet i dette tilfellet.

Enda bedre, men overkurs, er å ta en bolt i 12,9-kvalitet. Den knekker dere ikke med det første. Men som sagt, en i 8,8 vil nok holde godt for det er vel ingen 60-tommers tjukk-tv dere skal ha opp...

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan man finner en 10mm bjelke i en ikkebærende vegg. Det er jo ingen liten bjelke, hadde sjekket opp litt mer hvorfor denne finnes i veggen, eller kanskje ikke nå når det er boret i den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.