Her om dagen var vi og så på et hus, og så da noe jeg ikke hadde sett før:

Huset er en laftet bygning fra 1800-tallet, som har blitt ganske hardt renovert, antakelig på 70-tallet. Når jeg kjente under panelet satt det en tykk (kanskje 1,5 cm?) porøs plate der, altså mellom tømmeret og panelet. Nå skal vi visserlig ikke by på akkurat dette huset, men ble likevel nysgjerrig. Lurer derfor på:

1. Hva er det for en merkelig plate?
2. Hvorfor?
3. Hvor smart er det å ha en slik plate tett mot tømmeret?
Den virker jo som sagt porøs og burde kunne suge til seg en del vann hvis den kommer i kontakt med det, og fuktigheten burde jo deretter ligge igjen direkte mot stokkene, omtrent som en våt wettex... eller? Suger det kanskje ikke til seg så mye som man kan tro? (Det var en del råteskader på svillen i det ene hjørnet, men det kan også være fordi den ene hjørnesteinen hadde kalvet ut litt).
 
Platen heter Tretex.
 
Selv asfaboard kan nok føles porøs, og virker vel litt mer logisk i den plasseringen.
 
ah, jeg tolket at den satt innendørs....

ja, er det utendørs er det sikkert asfaboard.
 
Ja, det er altså utendørs, så da er det vel asfa da.

Gjenstår da spørsmålene hvorfor den er satt opp og hvor bra det er for huset.
 
Gjetningsvis som et vindskydd innenfor panelen. Jeg har for meg at den er vannavstøtende, så det bør ikke være noen større fare i den situasjonen, bare det deretter finnes en spalte mellom den og panelet. Men tømmerhus er vel litt av en egen vitenskap, så det er sikkert mye man kan gjøre galt der.
 
N
Jeg ville tro at det er en porøs trefiberskive. Som ble brukt mye før på tømmerhus som isolasjon. Den skiven puster og slipper ut fuktigheten på stort sett samme måte som tre gjør. De skivene holdes sammen av treets eget ligin. Nå for tiden så blir de ofte impregnerte med asfalt og kalles da for asfaboard. Men det finnes også slike som bare har en overflate av tjære og som deretter bare består av trefibre.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.