I min sommerhytte er det 4 stolper som bærer opp terrassetaket som er en fortsettelse av det øvrige taket.
Hytta (Norsk tilvirker) bygget 1968 og dens stolper er i limtre med dimensjonen 127 x 70 x1800. Den ene har nå såpass råtten underdel at jeg må bytte den ut, de øvrige 3 er i bra stand.
Jeg sliter imidlertid med å finne tilsvarende dimensjon i dag.
Hvordan kan jeg best fikse dette?
Kløyve fra grovere dimensjon, lime sammen en egen limtre bjelke?
Legg sammen tre stykk 45*70 så får du en 135*70 søyle. Finnes det et sted der det ikke må bli bredere enn 127 for at det skal passe, så ta ut akkurat der med et stemjern. Det vil nok holde. Jeg gjorde det for å bære en solid limtredrager over garasjeportene i henhold til instruksjoner fra svensk tre (eller hva de het), men jeg hadde nok 120-regel i alle fall. Men de bærer nok en hel del mer enn i ditt tilfelle med terrassetak.
Legg sammen tre stykker 45*70 så får du en 135*70 søyle. Hvis det finnes et sted hvor det ikke kan bli bredere enn 127 for at det skal passe, kan du ta ut akkurat der med en stemjern. Det vil nok holde så det rekker. Jeg gjorde det for å bære en solid limtredrager over garasjeportene, etter instruksjoner fra svenskt trä (eller hva de het), selv om jeg nok hadde 120-regel ifølge. Men de bærer nok en del mer enn i ditt tilfelle med terrassetak.
Jeg limte og skrudde sammen mine.
Ja, det virker å være en smidig løsning. Den nedre delen står på en ståldistanse, og på toppen hviler en horisontal kraftig limtredrager mot søylens endetre, så det er ingen begrensninger og 7 mm forskjell ser ingen med det blotte øyet.
Lim og skru får det bli, og sparkle over skruehullene med lim og spon, eller plastisk tre. Alt skal males med svart fasadelasur.
Et bilde av den gamle limtrebjelken som også har begynt å gå fra hverandre i limingen.
Ble en del mekking på grunn av at 45x70 lektene hadde avrundede hjørner. Siden jeg mangler høvel, fylte jeg sporene som oppsto mellom lektene med utetettmasse i flere omganger. Nå gjenstår et andre strøk med svart lasur, eller eventuelt et tredje om hvitgrunningen fortsatt skinner igjennom. Alt i alt kom det på litt over 200 kroner.
Takk til "thomasx" for et godt forslag.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.