Hei Klikk... Nå vet jeg ikke hva den der sentergreia heter..... men kan du ikke bare kjøpe et borr beregnet for å lage karmskruvhull ?? Det er et stort borr med et sentrumborr. Det finnes å kjøpe på de fleste byggemarkeder eller biltema. Jeg var nødt til å ha et slikt da mine karmer ikke hadde gjennomgående hull helt og holdent.

14 mm trebor (den flate) fungerer for å bore opp hull samt markere hvor karmeskruen skal sitte i trestamme. Kjør lavt turtall på skrumaskinen ved markering.

---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?ueel5g

Det du søker er en induprog karmfixtur. Den er ment til å feste karmen midlertidig til du har festet den med karmeskruer.

Han i filmen bruker dem feil, de kommer i sett med 4 stk. De er ikke til for å markere hvor karmskruen skal sitte (men de gjør det også) men for å fikserer karmen midlertidig før skruing. Man løfter i vinduet og setter det der man vil ha det, så dubber man det fast med verktøyet. Nå sitter vinduet sikkert og man trenger bare være én mann igjen for å skru det fast. Man bytter ut dubben med skruen én og én. Har montert ca 8000 vinduer med denne metoden.

Matti_75 skrev:
Det du søker er en induprog karmfixtur. Den er ment å fikserer karmen midlertidig til du har festet den med karmsskrue.
Jeg var nødt til å lese hos Essve for å forstå hvordan de har tenkt at man skal bruke den. Har montert alle dører og vinduer her i huset med Induproggar og har aldri følt behov for mer fiksering enn det hylsen selv gir. Synes det er en av de store fordelene med hylsen, at man ikke trenger å fikserer ytterligere.

S
det går jo raskere med vanlige karmskruer.
skal sette store partier er "støttene" perfekte.

karmhylsene fungerer jo bra men misliker dem til dører og vinduer nettopp fordi det tar lengre tid.

men karmhylsene er perfekte til karmer i aluminium.

Hylser er robuste men tar altfor lang tid.

• Liker
Hottentott
  • Laddar…
...men ikke for lang tid for den som renoverer sitt eget hus. Det er nok slik at for de fleste GDS-vindusbyttere så sparer hylsene tid.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.