Vi har en trapp i eik med 5 trinn som trenger å slipes og oljes, har sett på osmos hardvoksolje med sklisikring, men lurer på om opptrinnene skal males hvite eller bruke osmo voks med hvitpigment, eller ikke i det hele tatt og bruke samme voks overalt?
Så er det vangesidene jeg også har tenkt på, hvite eller voks?
Tanken er å ikke få så mørk trapp men litt mer liv i, derfor vurderingen om det kanskje er nok med litt hvitpigment i voksen?
Ser man generelt på trapper på Googles bildesøk, er mange trapper i eik med hvite vanger. Deretter varierer det mellom at opptrinnene er i eik eller hvite.
Personlig foretrekker jeg at kun trinnene er eik og vangstykket og opptrinnene er hvite. Da får man en lysere trapp!
Ja, det ser ut til at det er vanligst med hvite opptrinn og vange.
Hvordan gjør man når man skal slipe og male en trapp som brukes hele dagen, ta ett trinn om gangen og gå over det man holder på med, eller sende av gårde hele familien og gjøre hele trappen på én gang?
Kan du ikke ta løs trappen? Så slipper du jo dessuten male der det ikke skal være farge.
Ellers er det vel å prøve å ta hvert annet trinn eller så som du foreslo.
Vanskelig å se hvor bratt trappen er, men det kanskje går an å legge treplanker over hele trappen som du kan gå på når det tørker? Dvs bygge opp en bit øverst så trappen er fri under.
Sørg for å ha en byggstøvsuger med pose så du suger bort slipestøv direkte. Jeg tok ett trinn om gangen og la melkepapp på når det var pusset. Så ble det hvitpigmentert voks fra Osmo på... Vi solgte huset og flyttet ca. 6 måneder senere, men jeg har ikke hørt klager på at noe skulle ha blitt slitt bort...
En oppdatering etter et halvt år. Nå er trappen klar
Ble bra og godkjent av familien, jeg sendte familien på litt ferie så jeg fikk tid til å slipe og male.
Hadde jeg visst fra starten at den gamle lakken satt så hardt og tettet igjen slipepapiret så fort, ville jeg nok aldri ha begynt ;-) det ble ca 15-20 timer med sliping og olje.
Før.
Sliping.
Flere lag lakk.
Klart.
Ble Osmo hardvoksolje med sklisikring og hvit olje, tror den heter snø.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.