Vi har ikke besluttet ennå om hvorvidt vi skal bruke taklist eller ei men har et spørsmål, de siste tre husene/leilighetene vi har bodd i har hatt taklister der det har vært mellomrom mellom taklisten og innertaket. Hvorfor monteres de så? Jeg synes det ser veldig rart ut men tenker at det kanskje finnes en grunn hvis det nå er vanlig å montere taklisten ca en halv centimeter under taket. Så jeg er veldig nysgjerrig på grunnene til den typen montering slik at vi vet, HVIS det nå blir slik at vi selv monterer taklister i huset.
Allvitende
· Härifrån
· 789 innlegg
Jeg synes også det høres ut som skugglist.
Takk snille, det viste seg faktisk å være skugglister når vi demonterte dem så dere hadde helt rett. De vil bli byttet ut under renoveringen.
Nå har jeg et oppfølgingsspørsmål, bak skuggglistene fant vi ganske store sprekker mellom vegg/tak flere steder, også ved vegg/gulv. Er det slik man bygger hus, blir det alltid slike hull overalt? Eller er vårt hus slurvete bygget? Kan/bør jeg tette det med noe når vi renoverer eller er det nok å male veggene og sette nye lister over sprekkene?
Nå har jeg et oppfølgingsspørsmål, bak skuggglistene fant vi ganske store sprekker mellom vegg/tak flere steder, også ved vegg/gulv. Er det slik man bygger hus, blir det alltid slike hull overalt? Eller er vårt hus slurvete bygget? Kan/bør jeg tette det med noe når vi renoverer eller er det nok å male veggene og sette nye lister over sprekkene?
Det pleier å være en sprekk på 10-20mm mellom vegg og tak. Det er standard så det trenger ikke være noen slurv. Tanken er at listene skal dekke.
Hvis du vil kan du tette sprekken med noen drevremsa eller mykfug. Det skader jo ikke men jeg vet samtidig ikke hva det skulle være bra for...
Hvis du vil kan du tette sprekken med noen drevremsa eller mykfug. Det skader jo ikke men jeg vet samtidig ikke hva det skulle være bra for...
Sist redigert:
Det er nødvendig å tette dersom det finnes krav på lydreduksjon.J JSE skrev:
Takk! Nei vi trenger ikke å tette, jeg bare lurte på om det skal være slik eller om det trengte å tettes liksom.J JSE skrev:
Takk for hjelpen ☺️
Klikk her for å svare