Hei!
Jeg skal innrede en loft i et gammelt hus, de bjelkene som finnes i dag er 135*135mm bjelker med alt mellom 800-1140 mm c/c. Jeg skal beholde de gamle bjelkene men legge nye mellom så jeg kan rette opp gulvet. Spennvidden er ca 7600mm. Kan jeg bruke 2 stk 145*45 på 3800mm med spikerplate mellom eller er 145 for svakt? Jeg vil ikke bygge opp gulvet så mye, da forsvinner mye av rommet.
Jeg skal innrede en loft i et gammelt hus, de bjelkene som finnes i dag er 135*135mm bjelker med alt mellom 800-1140 mm c/c. Jeg skal beholde de gamle bjelkene men legge nye mellom så jeg kan rette opp gulvet. Spennvidden er ca 7600mm. Kan jeg bruke 2 stk 145*45 på 3800mm med spikerplate mellom eller er 145 for svakt? Jeg vil ikke bygge opp gulvet så mye, da forsvinner mye av rommet.
Jeg forstår ikke helt, vil du skjøte sammen to bjelker ende mot ende med hjelp av spikerplater uten understøtte under skjøten? Det er ingen god idé. Er det virkelig en spennvidde på nesten åtte meter uten noen understøtte underveis?
Nei! der er ingen støtte i det hele tatt på de 7600mm. Men skulle man ikke kunne spikre på 600mm skjøter over spikerplaten? Spennvidden er 7600mm mellom ytterveggene og 145:ene jeg skal bruke er 3800mm.
Skulle man ikke kunne slå sammen 4 stk 145:er 3800mm med skjøter forskyvde, riktignok så blir de 45+45= 90mm men kan ikke det fungere?
Skulle man ikke kunne slå sammen 4 stk 145:er 3800mm med skjøter forskyvde, riktignok så blir de 45+45= 90mm men kan ikke det fungere?
Ja, med tilstrekkelig forskjøvede skjøter går det. Men 600 millimeter rekker ikke langt, det blir enorme krefter på skjøten hvis du vil at bjelkene skal bære last. Droppe spikerplaten og skjøte ende mot ende med en kanskje to meter lang regel (eller mer) på hver side av skjøten. Vanskelig å forklare i tekst, men du trenger altså to stykker 45x145x3800 og to stykker 45x145x2000 per bjelke i så fall.
Men 145 er ganske lite for en så stor spennvidde uansett. Svikter ikke de bjelkene som ligger der i dag?
Men 145 er ganske lite for en så stor spennvidde uansett. Svikter ikke de bjelkene som ligger der i dag?
Mener du at om du står på midten av de eksisterende bjelkene og hopper eller gynger litt så svikter de ikke? For selv om bredden er 140 så er det høyden som er mest avgjørende. Men forsåvidt, så lenge du ikke skal ha keramikk på gulvet så er det jo bare et komfortspørsmål.
Edit: Jeg funderte litt. Nesten åtte meter er virkelig lang spennvidde. Jeg tror at du vil få ordentlig svikt uansett hva du gjør med 45x145, og jeg har vanskelig for å tro at ikke ditt nåværende bjelkelag svikter. Det er nok best om noen andre med erfaring med bjelkelag med den spennvidden får uttale seg her, så glem det meste av hva jeg har sagt..
Edit: Jeg funderte litt. Nesten åtte meter er virkelig lang spennvidde. Jeg tror at du vil få ordentlig svikt uansett hva du gjør med 45x145, og jeg har vanskelig for å tro at ikke ditt nåværende bjelkelag svikter. Det er nok best om noen andre med erfaring med bjelkelag med den spennvidden får uttale seg her, så glem det meste av hva jeg har sagt..
Jeg har omtrent samme dimensjon på mellombjelkelaget, men 5,3 m spennvidde. Det svikter ganske mye, hopper man i riktig takt gynger gulvet skikkelig. Med 7,6 m spennvidde trengs nok stålbjelker om man skal kunne unngå skikkelig svikt uten å ha høyere bjelker.
Hans
Hans
Har også fundert på det men siden det gamle bjelkelaget har alt fra 600mm til 1400mm i c/c mål så blir det ikke lett å få gulvsponplatene til å passe.. Faen! det ser ut til å være et umulig tilfelle å regulere opp med 145 or. Om man bare hadde kunne gjort en avveksling mellom det nye bjelkelaget mot det gamle på en eller annen måte og da fått et opplegg.
Du kan jo også kombinere begge metodene.
Rettere opp med påspikring samt legge inn mellombjelker der det trengs. Det blir sterkt nok om hoveddelen av bæringen går på de gamle bjelkene - du skrev jo at det var sterkt nok allerede, intesant.
Om du vil ha en ekstra sikkerhet for at belastningene fordeles godt kan du legge plywood istf gulvspån.
Rettere opp med påspikring samt legge inn mellombjelker der det trengs. Det blir sterkt nok om hoveddelen av bæringen går på de gamle bjelkene - du skrev jo at det var sterkt nok allerede, intesant.
Om du vil ha en ekstra sikkerhet for at belastningene fordeles godt kan du legge plywood istf gulvspån.
Altså, du kan garantert få det til å holde med 45x145, men det kommer til å bli vinglete. Akkurat som at ditt nåværende bjelkelag må være det om du virkelig kjenner etter. Så holdbarheten er mindre problem, at gulvet kommer til å svaie når noen går der er et større. Å gjøre en avveksling i taket på etasjen under kan ikke være et alternativ..? Kan du leve med at det svajer?lillenp skrev:Har også fundert på det, men siden det gamle bjelkelaget har alt fra 600mm til 1400mm i c/c mål, så blir det ikke lett å få gulvsponplatene til å passe.. Faen! det virker å være et umulig tilfelle å regel opp med 145. Hvis man bare kunne ha gjort en avveksling mellom det nye bjelkelaget mot det gamle på en eller annen måte og da fått et opplag.
Klikk her for å svare