hei jeg har kjøpt et påbegynt hus bygg i lettbetong (Ytong), den forrige eieren hadde ingen planer om å ha en overetasje men det har jeg.
Min fundering er hvordan jeg skal feste etasjeskiller i tre mot ytongen uten at det skal bli problemer.

"Borde" jo være lignende prosedyre som et mellometasjeskille av tre på Leca.

Slik gjorde jeg det:

* Leca vegg
* Støpt armert ringbjelke
* Syllpapp
* Nedre syll festet med spikerplugg
* Kantbjelke av 2 stk. skrulimede 45x220
* Gulvbjelker festet med bjelkesko i kantbjelken. For å slippe å bry meg om ekstra bjelker over vindus- og døråpninger i leca veggen. (Derav min doble kantbjelke. Tenk bærbjelke/hammerbjelke over åpning.)
* Øvre syll

Et tips. Trekk opp en stripe av diffusjonssperren nedenfra før du begynner med gulvbjelkene. Da sparer du et par dager med å klippe og lime rundt gulvbjelkene.

Tips 2: Sjekk at du virkelig kan bare slenge opp en etasje til sånn uten videre. Sålens bæreevne mm mm mm.

Trebjelkelag bør forankres i lettbetongen gjennom innmurte ankerjern, også på gavelsidene. Dette kan kreve at du murer på et skift. En ringarmering mellom øverste og nest øverste skiftet som TotalControl foreslår er også passende, men burde egentlig allerede være på plass. Massive vegger av lettbetong samt leca skal ikke ha noen diffusjonssperre på innsiden.

Lettbetong er ikke et entydig definert produkt, men finnes i flere varianter med bl.a. forskjellige styrkeegenskaper. Jeg ville ikke gitt meg ut på et slikt prosjekt uten først å konsultere en kompetent konstruktør. Selvfølgelig må man også kontrollere fundamentets kapasitet som TotalControl påpeker.

ok da skal jeg kontakte en konstruktør som får regne på det.
Da jeg aldri har jobbet med murhus, hvordan gjør de som bygger det selv og vil ha mer enn en etasje. bruker majoriteten det samme materialet i bjelkelaget?

Om vi snakker om ekte steinhus, dvs. slike som har massive murede yttervegger, så bygges det vel ikke så mange i dag. Den håndverkskunnskapen som en murer hadde før finnes nesten ikke i dag. I hvert fall ikke i Sverige. Veggene i et steinhus, uansett om man bruker tegl, leca-blokker eller lettbetong, skal ha en trykkfasthet som tåler de vertikale lastene som oppstår, noe som nok er det minste problemet. I tillegg må muringen gjøres slik at konstruksjonen blir stabil og tåler vindlaster fra siden og ikke bøyes ut når belastningen på tak og øvre bjelkelag øker. Dette gjøres hovedsakelig ved innmurte armeringsjern og bindere. Egenvekten på en murt vegg som er flere etasjer høy er ganske stor, noe man må ta hensyn til når man utformer fundamentet.

Det er litt synd at vi har blitt så opphengt i trehus i Sverige siden et murt hus kan få et mye bedre inneklima med bl.a. færre fuktproblemer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.