13.507 lest ·
18 svar
14k lest
18 svar
Mdf som har slått seg. Hvordan få rette?
Side 1 av 2
Kjøpte et par stk 32mm MDF. Rette og fine direkte fra trelasten. Tok dem hjem og tok dem inn i huset med en gang. Nå når jeg stiller dem opp, ser jeg at de har slått seg ca 1-2 cm på midten. 1200x2400. Kommer jeg til å få orden på dette? Skal nemlig ha dem som skyvedører innendørs.
De lå plant i en bunt om 8 stk. Tørt og bra hos bygghandleren, deretter direkte hjem til meg. Kappet og hengte opp og med en gang da syntes det at de hadde slått seg.MB77 skrev:
når du maler dem blir det nok bedre, test å male en side (den konvekse) så ser du om den retter seg ut. oppdaget dette når jeg satte tapet på en ca 2m*60cm skapdør i mdf - det var helt utrolig hvor mye døren bøyde seg mot den siden der tapetet satt. var nødt til å sette tapet på den andre siden også og det ble helt flatt.
Det høres morsomt ut men jeg får prøve. Vet jo hvordan ting kan dra avgårde når det tørker eller blir vått.vagabondo skrev:når du maler dem blir det nok bedre, prøv å male en side (den konvekse) så ser du om den retter seg ut. oppdaget dette når jeg satte tapet på en ca 2m*60cm skapdør i mdf - det var helt vanvittig hvor mye døren bøyde seg mot den siden der tapeten satt. var nødt til å sette tapet på andre siden også og det ble helt flatt.
Problemet med å male litt større MDF plater er jo at de skal males på begge sider samtidig, noe som ikke er helt lett.
Hvor store skal dine skyvedører bli? For å unngå at de slår seg i fremtiden er en ramme rundt om å foretrekke.
Hvor store skal dine skyvedører bli? For å unngå at de slår seg i fremtiden er en ramme rundt om å foretrekke.
De er ca 950x2300cmMB77 skrev:
Spørsmålet er hvordan en ramme rundt ville se ut?
Flatstål rundt kantene?
Ja, det kunne kanskje fungert, spørsmålet er bare om det blir pent. Ellers er vel tre å foretrekke, vet at jeg har sett noen her på forumet som har laget skyvedører til en garderobe tror jeg.Suhagg skrev:
Edit: her er lenken til de jeg mente.
http://www.byggahus.se/forum/mobels...era-fardiga-verk-till-allman-beskadan-20.html
http://www.byggahus.se/forum/mobels...era-fardiga-verk-till-allman-beskadan-20.html
Testet med flatjern som gjør det litt bedre men ikke helt bra.
Har prøvd å legge MDFen plant på gulvet. De blir da nesten helt rette.
Skruer da fast 8mm tykke flatjern på langsidene. Løfter MDFen opp og da er den ca 5mm krokete på midten igjen
Den bøyer altså 8mm tykke flatjern.
Nå er neste test 10mm tykt flatjern og deretter "overbøye" døren litt. Det vil si ha den på et plant gulv men la den bli litt ekstra bøyd i motsatt retning enn den vil bøye seg når jeg reiser opp døren.
Har prøvd å legge MDFen plant på gulvet. De blir da nesten helt rette.
Skruer da fast 8mm tykke flatjern på langsidene. Løfter MDFen opp og da er den ca 5mm krokete på midten igjen
Den bøyer altså 8mm tykke flatjern.
Nå er neste test 10mm tykt flatjern og deretter "overbøye" døren litt. Det vil si ha den på et plant gulv men la den bli litt ekstra bøyd i motsatt retning enn den vil bøye seg når jeg reiser opp døren.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Tørk platen på den konvekse siden, legg den oppover eller mot et element. Har den ligget i en stabel, blir yttersiden fuktigere eller tørrere, og den vil uunngåelig slå seg.
Når den er rett, la den stå oppreist og mal mens den er rett.
Protte
Når den er rett, la den stå oppreist og mal mens den er rett.
Protte
MB77
Kan dessverre ikke sette L-profil da den da blir tykkere enn 30mm.
prototypen
Det rare er at på dette tidspunktet burde de være tørre.
Hengt inne i et hus i varmen i 2 måneder.
Tror ikke på maling heller for hvordan skal malingen vite hvor eksakt jeg vil at døren skal bøye seg så å si?
Er alltid dens streben at plata skal være helt rett?
Kan dessverre ikke sette L-profil da den da blir tykkere enn 30mm.
prototypen
Det rare er at på dette tidspunktet burde de være tørre.
Hengt inne i et hus i varmen i 2 måneder.
Tror ikke på maling heller for hvordan skal malingen vite hvor eksakt jeg vil at døren skal bøye seg så å si?
Er alltid dens streben at plata skal være helt rett?
