Jeg tenkte å senke taket i stuen for å få inn spotter og høyttalere. Dels tenkte jeg å lage en kasse som går rundt hele rommet som er ca 30 cm bred x 11 cm høy. Denne hadde jeg tenkt å bygge i MDF.

Men jeg tenkte også å senke en større del av taket som kommer fra gangen. Siden jeg har senket tak i gangen med spotter og høyttalere kan det være fint å fortsette denne senkningen litt inn i stuen. Denne kassen vil bli betydelig større, ca 1,8 m bred 4 m lang og 11 cm høy.

Hvordan skal jeg bygge denne kassen? Jeg har begynt å reglare med 45x45 som jeg bygger ned med distanser til ca 11 cm. Men hva skal jeg kle den i? MDF? Gips? Hvordan skal jeg feste reglene. Det virker som om de reglene jeg har satt opp sitter stabilt med 5x8 skruer og rød plugg. Holder dette? Hvor tett skal de tverrgående reglene sitte? cc30 eller cc60?

Jeg har kappet til en 1 cm MDF-plate i 11 cm ribber som jeg tenkte å bruke som "sarg". Skal jeg kjøpe MDF og kle resten med også? Hvordan får jeg til skjøter, kanter og hjørner?

Det ble visst mange spørsmål, men all hjelp tas imot!!

For å tydeliggjøre spørsmålet mitt:

Kan man få "perfekte" skjøter om man bruker mdf-plate 10 mm? Kan man lime i skjøtene?

Da jeg brukte gips i gangen så jeg tendenser til sprekkdannelse mellom gipsplatene.

Jeg hadde brukt gips for enkelhets skyld. Brukte du skjøtestrimler når du sparklet? ellers er det derfor det sprekker i ettertid

Til å begynne med brukte jeg ingen remser. Da sprakk skjøten.

Jeg slipte ned skjøtene i etterkant og brukte skjøteremser. Jeg fikk alle skjøter unntatt en til å bli bra.

Det jeg tenkte på er om det er enklere å få til hjørnene om man bruker MDF. Da kan man jo lime og pusse, så har man skarpe hjørner?

Om man skulle bruke gips må man vel bruke en hjørnelist?

Jeg ville nok brukt MDF, lim og spikerpistol med 30 eller 50mm spiker. Da holder det og blir enkelt å få til pent.

// Per

Jeg tror nok at det er det beste. Det blir enkelt å få til pene hjørner!

Det eneste jeg er tvilende til er hvordan man skal få til de lange skjøtene midt på takboksen der to MDF-plater møtes.

Hvordan gjør man der? Sørger man for at man har en underliggende regel og så sparkler man eventuelle ujevnheter? Trenger man glassfiberteip?

Noen som har erfaring med å bygge så store takbokser? 4mx2mx11cm??

bruk gips og deretter ta microlit på.,
sprekker ALDRI
mvh
snekker estwing

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.