Y
Hadde dere valgt plywood som veggplater hvis dere kunne velge mellom mdf og plywood?

finnes det forskjellige typer plywood og hvilken bør man da bruke?

Hva slags overflatebehandling hadde du tenkt å ha?

plywood finnes i mange ulike former og sorter. Finnes den dyreste varianten som kalles K-plyfa der K står for konstruksjon...den er limt i lag, noe som gjør den veldig vridningsstiv og kan brukes til bærende konstruksjoner der man ønsker vridningsstivhet...jeg har satt slik i hele garasjen min da den klarer å bære "tunge" hyller osv....
Så finnes det vanlig plyfa som er billigere men da mister man vridningsstivheten og den er litt porøsere, dog helt funksjonell i vegger men gjerne med gips utenpå.
Mdf hadde nok ikke jeg satt som veggkonstruksjon pga både dens fuktsensitivitet, vekt og pris...den er dog bra å bruke om man vil bygge f.eks. innfelte hyller eller møbelkonstruksjoner..:)...
Jeg er ikke noe proff dog:)...men min stemme går til PLYFA!!!
/
M
d^_^b

Y
Skal ha dem som veggplater inne i huset, de kommer til å grunnes og deretter sparkles før tapetsering.

-skal erstatte noen få masoniteplater

Hvorfor ikke gips?

• Liker
Rödastaten
  • Laddar…
Verken eller. Man tapetserer på gips.

Y
for det finnes bare utendørsgips i riktig tykkelse, som ingen, ikke engang produsentene, tør å anbefale meg å bruke innendørs. (tykkelsen på masoniten er 9,8mm)

Maleren klaget over dette også, men innrømmet at det var mulig, alle eldre hus inneholder jo levende plater, og det går jo an å få finish på det også.

Om tykkelsen er avgjørende, hvorfor ikke playwood 4 mm + 6 mm ROT-gips = 10 mm. Du vil ikke få noen større opphengseffekt for tyngre hyller med den løsningen, men det kan kanskje fungere.

Y
noen har skrevet om at så tynne lag ikke blir bra.

samtidig - hvorfor skal jeg komplisere det hele. denne gips-hysterien "bare fordi". Hele mitt hus er både malt og tapetsert, sammen med så mange andre hus som består av "levende" vegger. Det går jo, så da kan jeg vel kjøpe en 10mm MDF eller kryssfiner.

-i en gammel diskusjon skrev folk at kryssfiner var bedre fordi skruer ikke sprakk platene på samme måte som med de andre. finnes det andre forskjeller man kan fundere på?

Man har ikke MDF på veggen. :)
Plyfa eller OSB derimot brukes for å forbedre opphengsevnen (slippe å plugge), men disse pleier alltid å kompletteres med gips.
Spon finnes vel i 10mm og går jo an å tapetsere på.

Yrrol, jeg HAR et "spånplattehus", men har blitt lei av at det er vanskelig å få tapetene til å sitte (man må stryke lim på både vegg og tapet) så jeg har startet en "sanering" og setter gipsplater på sponplaten ELLER feller inn plywood mellom stolpene og så gips på det. Det ER så mye triveligere å få på en eller annen type overflatebehandling etterpå på gipsen.

Jeg forstår maleren din som klager. Man kan jo undre seg over hvorfor det er gips som brukes

Protte

Y
9,8mm masonitt.... pluss litt tapet og gips...
da bør jeg kjøpe 9mm kryssfiner og grunne samt sparkle opp resten, i stedet for å utfordre skjebnen med en 10mm plate som koster det dobbelte - antar jeg..

Og dette med tapeter, det er jo ikke direkte at tapetene settes mot platen, det settes jo mot sparkelen, og sparkelen blir vel ikke annerledes avhengig av hva sparkelen sitter på? med andre ord bør vel tapeter sette seg like godt uansett plate da det er sparkelen tapeten havner på..

Y
4 mm + 6 mm ROT-gips = 10 mm...

Så tynne lag... fyller da kryssfiner noen funksjon i det hele tatt? og man var vel nødt til å lime mellom platene da?
er det ikke risiko for at 6mm gips lett går i stykker?

Se bare for guds skyld til at du ikke bruker en oljeherdet plate til overflaten. Jeg ville ha gått for sponplate i ditt tilfelle. Bruk skruer med "dyckertskalle" så blir sparklingen morsommere.
Vi har sponplater i hele underetasjen, og når man først har lært seg hvordan materialet lever med årstidene, blir det lettere å tapetsere. En ting er å ALLTID skjøte tapeten i plateskjøtene, for ellers sprekker eller buler det der. Velger man å male veggen, fungerer vanlig akrylfuging bra til skjøtesparklingen. Ved tapetsering blir det penest å IKKE sparkel skjøtene i det hele tatt.

Akkurat derfor setter jeg gips.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.