Vi har et rom i vårt hus som i dag er en kjellertrapp. Da vi skal bygge en ny trapp på et annet sted, lurer jeg på om man kunne utnytte dette rommet som matkjeller/kaldspiskammer (ligger i direkte tilknytning til kjøkkenet). Går det an å holde et rom i markplan noenlunde kjølig? Finnes det noen spesiell metode for det? Rommet kunne kanskje kjøles noe ved å ikke isolere bjelkelaget mot kjelleren. Noe annet? Teknikker, materialer osv?

Takknemlig for tips!

Krokben
Har du ingen ovn eller lignende så vil det naturligvis bli kjøligere der inne, men neppe matkällar-svalt. Vårt rom under trappen holder kanskje ca 15 grader om vinteren, ingen varmekilde der inne, og så har vi en avtrekksventil som jeg lurer på om kan hjelpe til, men problemet er jo at alt rundt rommet er oppvarmet til romtemperatur.

Hva har du for oppvarmingssystem? Har du bergvarme så finnes det jo en bra kilde til kulde der. Sjekk hvordan du bygger med hensyn til fukt bare.

• Liker
Krokben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hva slags oppvarmingssystem har du? Har du bergvarme, så finnes det jo en bra kilde til kulde der. Sjekk sjekk på hvordan du bygger med hensyn til fukt bare.
Takk for tipset! Bergvarme har vi, skal kikke på det.

Krokben Krokben skrev:
Har du ikke noe element eller lignende så vil det naturligvis bli kjøligere der inne, men neppe kjølerom-kjølig. Vårt rom under trappen holder kanskje rundt 15 grader om vinteren, ingen varmekilde der inne, og så har vi en avtrekksventil som jeg innbiller meg kan hjelpe til, men problemet er jo at alt rundt rommet er oppvarmet til romtemperatur.
Ja, slik er det jo. En vegg ligger i dette tilfellet mot yttervegg. Det kan man dra nytte av om vinteren, men selvfølgelig ikke sommer... Og så er det kjeller under, og den er i hvert fall kjøligere enn innetemperaturen året rundt, selv om det om sommeren kanskje ikke er tilstrekkelig for å kjøle ned rommet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.