Hva trenger jeg å kjøpe av trevirke når jeg skal bygge kattegård...?
Er Råplan 45x45mm for tynt som stolper i rammen? Skal jeg bruke samme lekter til alt?
Ta gjerne en titt på www.byggmax.se og si hvilke trevirke jeg skal kjøpe.. Jeg er ikke rik... hadde vurdert tre man kan male direkte (ikke trykkimpregnert) men kan ta imot forslag på både ubehandlet tre og impregnert..

Legger ved bilder av gårder jeg liker, men vet som sagt ikke målene mm på det materialet de har brukt.
 
  • Katt i en utendørs innhegning med nettingvegger og trerammer. Gulvet er dekket av snø, og det er noen liggende trestammer.
  • Kattgård utendørs laget av tre med netting, inneholder plattform og klatremuligheter for katter, omgitt av gress og trær.
  • Kattgård med nettinggjerde og trestolper, del av et utemiljø med snøbelagt bakke. To bygninger i bakgrunnen.
  • Rød, rektangulær treramme for kattgård under bygging, med stige og to personer som diskuterer ved siden av murbygning.
  • Liker
Apdos
  • Laddar…
I
Jeg bygde i sommer en kattegård i Älvängen for en oppdretter. Stolper i 70x70, bærende bjelker (for tak) 45x70 (på høykant), rammer av 28x120 (de senere delt til 28x59, bladet tar 2 mm). Alt trykkimpregnert. Justerte meg etter bredden på nettet for rammene (opp til 1,5 i bredde x 3,6 i lengde).

Nettet er det største problemet og det som bestemmer hvor brede rammene kan gjøres. Rammens bredde styrer avstanden mellom stolpene. Å satse på 45x45 i stolper blir for spinkelt og vinglete uten skråstøtter og med jordanker hvis det er frittstående kattegård. Med støtte på to sider kan 45x45 være tilstrekkelig selv uten skråstøtter og med jordanker.

Trenger du større bredde på kattegården enn 3,6 m, anbefaler jeg i stedet at du enten går opp til 45x95 bjelker eller bruker en 28x145 planke på høykant. Den siste er vel så bra som 45x95 bjelker fra bæringssiden for dette formålet. Spesielt når den er skrudd sammen med rammene til en T (du kan legge på en 'plankebit' på noen steder tvers over planken for å kunne skru fast to rammer ved siden av hverandre og skru fast plankebitene til planken på høykant).

Du kan gjerne kjøpe rått trevirke (uimpregnert) og behandle det selv før oppsetting (hvis du er redd for at kattene vil slikke på treet og få impregneringssalter i seg). Så lenge det er tørt, og du gjør det med omsorg siden det skal være utendørs. Det finnes farger som er vannløselige for utendørs bruk, men jeg mener at de som kalles løsemiddelbaserte holder mye lenger. Solen er en slik faktor som 'sliter ut' fargelaget. Fuktighet inni treverket er en annen. Med helt 'tørt' treverk (fuktighetsnivå < 5-6%) er risikoen imidlertid ikke stor for at det skal bli damp, blemmer og malingsavfall.

Lykke til!
________________________
Byggmesteren
 
Sist redigert av en moderator:
Takk for ditt svar.
Katthagen skal være 3*5 meter. det nettet jeg tenkt å kjøpe er 1*25m. Går det ikke an å ha nettet "andre veien" så man kan ha 1,5m mellom stolpene i stedet for 1m?

Tenker du at reglene skal være 45x95 og stolpene 70x70? og rammer av 28x120 ?
 
P
70x70 stolper? Det er ganske grovt.. Er det gauper du skal ha? Eller skal du ha tak? Jeg bygde et 3x3m, til våre tidligere katter, med dette hadde bare netting som tak. Bygde det med enkle impregler 45x45 overalt. Med nettingtak så får du ikke noen laster. Med tak så er det en annen sak for da bør du tenke på takvinkel/snølast etc.
 
Jeg skal ha nettingtak og over det skal jeg legge et kamuflasjenett som gir kattene skygge... Hva er målene på materialet på det første bildet (bildet med en klorende katt)? Har dere noen bilder av deres kattgårder?
Vil ikke ha skråstrevere

Ulike bud jeg får, den ene personen sier at 45*45 blir ustabilt, den andre synes ikke det.. hva synes dere andre? :/
 
45X95 skulle jeg gjette på
 
Det burde være stødig nok, jeg antar at du binder dem sammen øverst med en regel også, samt noen skråstivere, som den importerte byggmesteren nevnte,
 
I
jaghetersophia skrev:
Tusen takk for ditt svar. Kattgården skal være 3*5 meter. Det nettet jeg har tenkt å kjøpe er 1*25 m. Går det ikke an å ha nettet "på andre siden" så man kan ha 1,5 m mellom stolpene i stedet for 1 m?

Tenker du at lektene skal være 45x95 og stolpene 70x70? og rammer av 28x120?
Om nettet bare er en meter bredt går det ikke an å ha bredere rammer. Hvis du snur det 'på andre siden' (og kapp av 1,5 m av lengden) blir det likevel en meter bredt, og da er jo ingenting vunnet om du ikke skal sette inn ekstra rammevirke for skjøten på den siden. Men det går fint an å gjøre det.

Fem meter langt passer ikke for 45x95. Bedre da å spikre el. skru sammen en 28x95 med en 28x145 til en T og skjøte nettet på den horisontale 28x95-delen.

Deler du kattgården på bredden i 2x1,5 m og lager en slik T for midtstolpen og to opp-og-nedvendte L for ytterkantene av 28x95, klarer du deg med 45x45 stolper på langsidene, men la hjørnene være av 70x70 om du skal ha den frittstående.

Da kan du også bruke slike jordankere selv om de kalles noe annet av Beijer.

(http://www.beijerbygg.se/templates/B....aspx?id=11774)

(Kjøpes billigst på Jula.)

Siden 28 mm trykkimpregnert virke normalt brukes som terrassebord, finnes det ikke smalere bord enn 95 i det. Men 95 bredde blir ynkelig smalt å kløyve på langs. Derfor 120 bredde. Kløyvd får du to stykker 28x59 ut av et bord på 28x120. Det rekker for å spenne nettet på.

I gjengjeld må du da sette inn noen ekstra slike i takrammene ved 1,5 m bredde for at du skal kunne skjøte nettet om du ikke vil 'sy' det sammen med ståltråd.

Derfor ville jeg uten tvil ha satt stolper med en meters mellomrom på gavlene og laget én meter brede rammer til både tak og gavler for å dra nettet på. Langsidene kan da bli tre meter høye med to stykker horisontale 28x59 og nettet spent horisontalt på disse rammene og ingen stolper på langsidene i det hele tatt (muligens en 45x45 på midten hvis det vil bøye ned for mye).

Nederst bør du med tanke på snø og eventuelle gravende katter ha en- eller to bord oppå hverandre, hvor også alternativet å ha tre oppå hverandre oppstår og bare to rader nett på høyden. Da kan du likevel få opp høyden til over to meter, og det rekker for at du skal kunne gå rett inne i kattgården.

Det er også lettere å tilpasse et bord til bakken ved hjelp av stikksag enn smalt rammevirke. På den måten får du også en rett overkant å sette rammene på. (Særlig om du gjør som jeg gjorde og halvnoter sammen rammene i hjørnene ;))

Gravende katter stoppes dog ikke av et bord. Der må du legge en rad med betongplater (250x500) på innsiden. __________________ Byggaren
 
Sist redigert av en moderator:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.