Jeg har bygget en frittstående vegg mellom kjøkken og gang, dvs. man ser begge endene på veggen. Veggen er bygd med 45*70 regel og med kryssfiner og gipsplate på begge sider.

Hvordan løser jeg penest endene på veggen?

Siden det er en utsatt posisjon med tanke på barn/hund har jeg vurdert MDF. Hvordan gjør man det da med skjøten mellom MDF og avfasningen på gipsen? Skal dette sparkles, eller er det risiko for sprekker så man bør legge en form for silikonfuge?

Veggkledningen skal senere males.

Jeg har også samme problem i en eksisterende vegg der jeg har fjernet en dør og åpnet opp hele veien til taket.
 
  • Tegning av en veggendel med reisverk og gipsplater, viser en avskåret ende og foreslått konstruksjon for å avslutte en frittstående vegg mellom kjøkken og gang.
Vil du gjøre det enkelt så skru en MDF like bred som veggen, fyll med sparkel og deretter en papirrems som sparkles over så får du et sterkt hjørne og en pen avslutning. Så finnes det en del spesialprodukter men det føles unødvendig. Unngå glassfiberremser da jeg synes at de lettere skaper sprekker, og hvis papirremsen ikke holder hadde det ikke gjort noen forskjell med glassfiberen.
 
Du kan jo alltid sette plyfa og gips eller som du har tenkt MDF og deretter gipshjørne. Metallprofiler som dekker hele hjørnet ovenfra og ned og som med fordel kan skrus og deretter sparkles over. Kjøpte mine på k-rauta for 25 kroner stykket (2,5 m). Tror de hette hjørnebeslag hos dem.

Alternativt kan du sette en pen planke i valgfri farge eller treslag.
 
Skulle sette opp en planke eller mdf som er noen mm bredere enn veggen. Sparkle mot og deretter før maling dra en tynn lateksstreng.

Mvh Putte
 
Limtre er nyttig til dette formålet. skru fast, sparkel skruhodene, schellakk på kvistene, så maling.
 
Hjørnebeskyttere ifølge ovennevnte er det eneste som fungerer bra. tre fungerer ikke.
 
Hva har dere for løsninger i øvrige huset ved vinduspost? List eller sparkling mot post.

Alt1. Ta en høvlet planke uten kvister og gjør som ByggPutte skriver. Planken kan stikke ut 1cm på hver side uten at det ser rart ut.

Alt2. Ta MDF eller planke som er like bred som veggen og monter lister rundt om.
/CC
 
styrman1 skrev:
Hjørnebeskyttelse ifølge ovenstående er det eneste som blir bra. Tre funker ikke.
Hva er det som gjør at ikke en mdf-plate fungerer som materiale?

Er det sparklingen for å få en jevn kant mellom tre og gips?

Hjørnebeskyttelsene har jeg brukt på en del utsatte ytterhjørner, og de funker utmerket. I dette tilfellet er det å få en pen overflate som er noenlunde enkel å lage. Jeg tenkte å sette på treplaten etter at jeg har lagt klinker på gulvet for å skjule klinkerskjøten som ligger mot veggen.
 
Skjøten mellom MDF og gips kommer til å sprekke. (tror jeg). Tre er enda verre da det er et levende materiale som beveger seg.
 
Bruk latex som fugemasse. Det beveger seg 20% eller mer.
/CC
 
Og har du en fog på 1mm blir det 0.2mm = sprekk !
Gipse rundt avslutningen og sett på hjørnebeskyttelse eller en smyglist som stikker ut på begge sider.
 
MrMagic skrev:
Og har du en fog på 1mm blir det 0.2mm = sprekk !
Nei, nå tenker du galt. Er fugen 1 mm kan den bevege seg 0,2 millimeter uten at det sprekker. Er fugen 2 mm kan det bevege seg 0,4 mm uten at det sprekker og så videre.

Det er jo ikke slik at latexen i seg selv beveger seg med 20% og forårsaker sprekker.. Den kan ta opp bevegelser opp til 20% uten å sprekke.
 
Hva jeg mener er at hvis det beveger seg, så beveger det seg sikkert mer enn 0.2 mm og da blir det en sprekk. Var kanskje litt uklar der... Tror dessuten at 20% er ganske generøst anslått, 15% har jeg sett som mest på kvalitetsfuge, billigere masser blir ofte nesten helt stive.
 
Jeg tror absolutt ikke at det beveger seg mer enn 0,2 millimeter om man bruker MDF mot gipsen. Tror ikke du kommer i nærheten av 0,2 millimeter faktisk. Tre er en annen sak, der kan det bli problemer.
 
Latexfug er utviklet for å brukes akkurat i dette tilfellet (og flere til). 20% er mer enn nok. Hadde det ikke vært nok, hadde det vært produkter som taklet enda større bevegelser. Dette er jo grunnkurs for pokker :))
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.