Vi har valgt å bygge til vårt hus med et utstikk, opprinnelig tanke var å gjøre delen fribærende. Det hadde ikke medført noen større problemer men det er penere med en søyle og litt lettere å beregne taket.

Jeg har dog ingen anelse om hvordan vi skal konstruere denne søylen, den bør helst være rund men kvadratisk fungerer. Gjetter at det ville vært mulig å støpe den på stedet eller mure den. Kan stål eller tre være et alternativ? Det virker ikke som om det blir noen større laster i den.
Søylen blir ca 470cm høy Illustrasjon av en moderne to-etasjes bygning med overheng, terrasser og en sentral pelarstøtte ved inngangen.

Det der må noen regne på.
Går ikke å svare på kun på et slikt bilde

Tenkte at det går an å svare generelt om hva som blir den beste løsningen, jeg er ikke ute etter en eksakt dimensjon. Jeg har overslagsregnet lastene fra overhenget, gulv og tak ble ca. 56KN, ville gjette at det ville nærme seg det dobbelte med vegger.

Jeg er virkelig amatør i sammenhengen og mistenker at lastene blir betydelig større, men ifølge moelven skulle jeg klare meg med en 160x160 limtresøyle. Det føles ikke sannsynlig, men det jeg lurer på er hvilke materialer jeg skal rette meg inn på så jeg kan kontakte en leverandør for beregningshjelp.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.