Når jeg bygde mitt sperretak med luftespalte, festet jeg masonite ovenpå takstolene, naglet deretter ca. 3 cm lekter ovenpå masoniten og deretter sutak. Altså ligger isolasjonen mot masoniten på innsiden og luftespalten mellom masonite og sutak.
Enkel og rask løsning etter min mening og minimalt med saging i masonite. Forutsetter jo riktignok at man bygger om hele taket og ikke bare åpner opp mot loft...
Ingen vann skal jo komme inn i luftespalten så det viktigste i materialvalget er vel at det er tilstrekkelig stabilt så ikke isolasjonen "presser" bort luftespalten.
Lykke til