Da vårt balkongrekkverk ikke har fått den kjærligheten det trenger i form av maling, må vi bytte det ut.

Grått hus med en trekantet takflate og hvitmalt balkongrekkverk av tre. Balkongen trenger oppgradering med nye vertikale og horisontale elementer.

Tanken er et lignende med to limtrebjelker horisontalt i stedet for de tidligere lektene.
Spørsmålet er hva jeg skal bruke til de loddrette delene som i dag er grovsagde 45x70, og da vurderer jeg om vanlige lekter C14 er et fornuftig valg?

Ja, hva tenkte du ellers?

Hvorfor limtre?

T Tosse skrev:
Ja, hva tenkte du ellers?

Hvorfor limtre?
Limtreet tenkte jeg for å slippe noen vridde bjelker da de ikke er så dyre.

Tanken er om bjelkene er tilstrekkelig bra eller ikke?
Vil jo at det skal holde i mange år...

L
Hva har skjedd med de som sitter der, det er jo under tak, er de råtne, da er det fargeproblem

En høyst personlig refleksjon er at dersom alt skal byttes, hadde jeg nok vurdert et litt slankere design enn limtre og to-toms-reglar.

L Liteavvarje skrev:
Hva har skjedd med de som sitter der, det er jo under tak, er de råtne, da er det fargeproblem
De er tørre og sprukket etter å ikke ha blitt tatt hånd om ordentlig tror jeg.

Bernieberg Bernieberg skrev:
En høyst personlig refleksjon er at om alt skal byttes hadde jeg nok fundert på en litt smekrere design enn limtre og to-tomsregler.
Vi har snakket om det og vi har vurdert andre konstruksjoner MEN vi liker å ha et visst innsynsvern da vi har soverommet der oppe.

Hvorfor ikke ta et metallrekkverk med frostet glass? Gir samme innsynsbeskyttelse med smekrere former. Smaken er som baken men jeg ville sett minuspoeng med din løsning.

• Liker
thomas33
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Vi har snakket om det og vi har vurdert andre løsninger
T Thomas_Blekinge skrev:
Smaken er som baken men jeg ville sett minuspoeng med din løsning
Nei, jeg vil nok holde med P-plats!
Den der utformingen av rekkverket hører til denne hustypen, og en mer modernistisk design med glass og stål ville ikke passe inn.

Men hør her: Det der er ikke en balkong, det er en Jodlerveranda :)

(For den som ikke vet: Navnet kommer av at det var en vanlig byggemåte i Alpene)

• Liker
P-plats
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Den där utformningen av räcket hör till denna hustyp
Et PS:
Den øverste horisontale "overliggeren" kan med fordel settes liggende.
Så har man et sted å sette fra seg champagneglassene og isbøtta :)

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så har man noensteds å sette fra seg champagneglassene og ishinken
Overliggerens overside skal helst være skrått slik at vannet kan renne av, eller kupert. Det blir vanskelig med vanlige champagneglass. Men hvis man bryter av glassets fot og borer et 100 mm vertikalt hull kan glasset plasseres i hullet og er stabilt.

T Thomas_Blekinge skrev:
Overliggerens overside skal helst være skrånende sånn at vannet kan renne av, eller kuppet
Ja, jeg vet. Men litt av den gode teknikken får man ofre for brukervennligheten iblant :)

Husk at det beste er det godes fiende :D

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.