3.600 lest ·
3 svar
4k lest
3 svar
Materialvalg bak OSB/gips på innervegg som er en yttervegg?
Hei! Vi renoverer et kjøkken i et hus fra 1925 der vi nå har revet ned alle innerveggene med puss eller panel ned til de brede tykke plankene som alle vegger i hele huset består av. Plankene er 5-6 cm tykke og mellom 15-25 cm brede, skikkelig solide! Utenfor disse er en slags pussfasade, uklart om/hvordan den er isolert, og akkurat nå er det i tillegg isolert utenpå originalpusset og kledd med platefasade som vi skal fjerne og bytte ut med ny isolasjon og trefasade (vet ikke om dette spiller noen rolle for spørsmålet mitt, så jeg skriver det med). Nå til spørsmålet mitt: Vi skal sette opp OSB eller kryssfiner + gips på innsiden av alle kjøkkenveggene men så fikk vi tipset om å sette "svart papp" bak OSB/gips mot de tykke treplankene. Vi hadde denne pappen hjemme siden vi har brukt den på en annen innervegg av tykke planker som skulle pusses, og da ville vi ikke ha pussen direkte mot de tykke plankene siden de kan svelle av fuktigheten i pussen, og deretter krympe igjen hvorpå pussen ville sprekke. Så den svarte pappen fungerer som en slags fuktbarriere. Men det var jo et helt annet bruksområde, nå skal vi ikke pusse. Finnes det noen grunn til å legge denne pappen bak OSB/gips på kjøkkenet? Finnes det noen grunn til å ikke gjøre det, det vil si kan huset bli for tett slik at man får fuktproblemer eller noe annet?
Det er ingen grunn til å legge papp mot planveggen. Det er sløsing med materialer. Å pusse på papp høres litt merkelig ut det også, men det er kanskje et tema for en annen tråd.
Din plankvegg er antagelig ikke helt rett. Ta derfor anledningen til å stender opp med for eksempel 45mm stendere og sørg for at den nye innerveggen blir nøyaktig i lodd og veggene vinkelrette. Dette forenkler det etterfølgende kjøkkenmontasjen betydelig. Det gir også plass til installasjon av vann og strøm som kanskje skal til nye steder ved renoveringen.
Din plankvegg er antagelig ikke helt rett. Ta derfor anledningen til å stender opp med for eksempel 45mm stendere og sørg for at den nye innerveggen blir nøyaktig i lodd og veggene vinkelrette. Dette forenkler det etterfølgende kjøkkenmontasjen betydelig. Det gir også plass til installasjon av vann og strøm som kanskje skal til nye steder ved renoveringen.
Takk for bra svar. Vi ville trenge hver centimeter på bredden i kjøkkenet for å få til den planløsningen vi ønsker. Hadde derfor gjerne hoppet over 45-reglene men du har absolutt et poeng. Vann vet vi allerede må dras tvers over til andre siden av kjøkkenet mot hvor vi finner det i dag. En tanke: kan man støpe inn vann og strøm i gulvet der vi har tenkt å legge inn gulvvarme med fliser?
Ja visst kan man legge vann og elektrisitet i gulvet - spørsmålet er vel om det får plass hvis dere støper gulvet - enklest er da kanskje å åpne gulvet på et passende sted og legge rørene under?
EDIT: Da jeg gjorde en lignende operasjon her i huset, løftet jeg det gamle undergulvet, rettet opp de gamle gulvbjelkene, la glespanel med gv-rør i og deretter et par lag gulvgips på det. Ville unngå å flyte gulvet fordi det virket både dyrt og vanskelig. Et annet alternativ kan være sporet sponplate, men det krever antagelig gulvbjelker tettere enn det dere har hvis man skal ha fliser på.
EDIT: Da jeg gjorde en lignende operasjon her i huset, løftet jeg det gamle undergulvet, rettet opp de gamle gulvbjelkene, la glespanel med gv-rør i og deretter et par lag gulvgips på det. Ville unngå å flyte gulvet fordi det virket både dyrt og vanskelig. Et annet alternativ kan være sporet sponplate, men det krever antagelig gulvbjelker tettere enn det dere har hvis man skal ha fliser på.
Klikk her for å svare