Vi skal ha oljet 15 mm eikelaminatgulv på støpt plate uten gulvvarme.

Skal man bruke gulvpapp eller foam?
Hvor tykk skal den være?

Noen som har noen tanker?

Forresten, vi tenkte faktisk å kjøpe gulvet fra Byggmax (vet at det er litt som å banne i kirken når man nevner oljet eik og Byggmax i samme setning ;D)
Er det noen som har noen erfaringer med deres tregulv for 218 kr/kvm?
Gulvet virker ok synes jeg, men jeg vurderer å kjøpe lim og foam et annet sted.

Foam, 3mm. Kjøp den på byggmax også vetja, det gjorde vi og den var akkurat like bra som Pergos for 250/kr rullen....
Papp skal du ikke ha under laminat....

Vent, nå ser jeg at det er jo ikke laminat du skal ha. Deres 15 mm er jo et tregulv..
Da er det papp som gjelder.

KarlXII: Grusomt raskt svar ;D

Så med andre ord er papp bedre når man skal ha tregulv?
Skyldes dette at fuktigheten i platen kan passere på en bedre måte da eller hva skyldes dette?

Ujujuj, nei du må ha en dampsperre oppå betongplaten ellers ligger treet risikabelt til.

Sier som BoD, legger du tregulv direkte på betongen så blir det ikke langvarig....

Sjekk ut f.eks Platon systemet.

Nei, nettopp, alltid plastfilm mot betongplate. I andre etasje trenger du derimot ingen, eller hvis du har torpargrunn eller annet trebjelkelag.

Tenker jeg riktig nå da?
Et lag diffusionstett plast deretter papp

Eller skal jeg bytte ut pappen med foam?

Advarsel for byggmax-gulvet... Noen bunter har planker som ser ut som bananer, men de som er rette er helt ok. Det ble også pent, men det var ganske vanskelig å slå sammen. Kan legge til at de ikke er motvillige til å bytte skeive bunter, men det kan jo bli et par turer dit :)

byggherreNR1 skrev:
Tenker jeg riktig nå da?
Et lag diffusjonstett plast, deretter papp

Eller skal jeg bytte pappen med foam?
Vet ikke om jeg er rett informert, men har hørt at papp bruker man under tregulvet når man har gulvvarme, ikke foam. Dette fordi varmegjennomslippet er betydelig bedre hos pappen.
Vet derimot ikke hva som gjelder når man ikke har gulvvarme.

Hvordan gjør man da, når man har varmesløyfer i platen?
Trengs fuktbarriere også da?
Både under tre- og laminatgulv eller kun under tregulv, eller skal man unngå tregulv helt ???

Lilla My skrev:
Hvordan gjør man det da, når man har varmekabler i platen? Trengs fuktsperre også da? Både under tregulv og laminatgulv eller bare under tregulv, eller skal man unngå tregulv helt???
Uansett varmekabler eller ei så kan man ikke ha noe organisk materiale i kontakt med betongplaten. Tre- og laminatgulv skal altså ha en fuktsperre mot betongplaten.

aha og fuktspærren er da noen form for plastfilm (har lest om platonmattan, men den skal tydeligvis ikke ligge på varmeslynger?)?

Lilla My skrev:
aha och fuktspärren är då ngn form av plastfilm (har läst om platonmattan, men den skall tydligen inte ligga på värmeslingor?)?
Det kommer an på hva slags gulv det er. Er det massivt tregulv så legger man plast og papp på betongen. For lamell- og parkettgulv har jeg for meg at det skal være gulvfoam (type skumplast).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.