Hei, skal støpe et ca 4x7m tak (20cm tykk), som på 3 sider kommer til å hvile på vegger (murt med leca), og den siste siden blir hengende i luften.
Jeg har ordentlig underlag for alt som angår armering m.m. så der er alt klart.
Men jeg har noen funderinger på hva jeg skal bruke som materiale til formen.

Skal man bruke forskalingsfiner, eller noen form for løsvirke?

Hvordan tetter man best skjøtene?

Forslag til hvordan jeg fester formen mot veggen?

Avstand mellom stempel?
Eller kan man like gjerne bruke lekter og i så fall hvilken dimensjon?
 
P
Man har enklest plywood som legges kant i kant ingen tetting imellom uten bare sørge for at de er tette ved legging under det så er det 45x95 på høykant med 300mm c/c og under 45x95 har man bockryggar eller planker 45x220 på høykant på tvers av det overliggende 45x95 regelverket.. disse begynner du med ca 300mm fra veggen og deretter ca 1200c/c mellom bockryggarna avhengig av rommets mål så deler man inn det jevnt så alt mellom 1000-1200mm blir bra.. Deretter om du vil leie/kjøpe stempel som står under bockryggarna eller bruke 45x95 er opp til deg stempel er enkle å justere riktig høyde med mens trestolper krever mer spiker og tidkrevende arbeid..
 
  • Liker
fribygg
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Man har enklest plywood som legges kant i kant ingen tetting imellom uten bare se til at de er tette ved legging under det så er det 45x95 på høykant med 300mm c/c og under 45x95 har man bukkrygger eller planker 45x220 på høykant tvers ovenliggende 45x95 regelverket.. disse begynner du med ca 300mm fra vegg og deretter ca 1200c/c mellom bukkryggene avhengig av rommets mål så deler man inn det jevnt så alt imellom 1000-1200mm blir bra..
Så om du vil leie/kjøpe stempel som står under bukkryggene eller bruke 45x95 er opp til deg stempn er enkle å justere riktig høyde med mens trestolper krever mer nøyaktighet og tidkrevende arbeid..
Takk for veldig raskt svar!
Når du sier plywood, mener du vanlig konstruksjonsplywood eller form?, 12 eller 15mm?
Du sier at også at det ikke trengs tetting, men antar at jeg likevel bør feste for eksempel ytterste 45x95 inn i veggen med spikplugg eller lignende, for å ikke hele formen skal gi etter!?

Så med andre ord om man ser på det ovenfra:
Plywood
45x95 cc300
45x220 cc1000-1200
Stemp/45x95 (hvor tett skal disse stå?)
 
P
M MarkusTo skrev:
Takk for veldig raskt svar!
Når du sier plywood, mener du vanlig konstruksjonsfiner eller forskalingsfiner?, 12 eller 15mm?
Du sier at det ikke trengs tetning, men jeg tar for gitt at jeg likevel bør feste for eksempel ytterste 45X95 inn i veggen med spikerplugg eller lignende, for å ikke hele formen skal gi etter!?

Så med andre ord hvis man ser på det ovenfra:
Plywood
45x95 cc300
45x220 cc1000-1200
Stemp/45x95 (hvor tett skal disse stå?)
Man trenger ikke å feste så mye i veggene det låser seg selv i og med at du har vegger på tre av sidene, derimot når du begynner med stemplingen og bukkryggene så trenger disse å stives.
Gjorde en veldig rask skisse håper du får hjelp av den😊
 
  • Håndtegnet skisse på rutepapir som viser konstruksjon av en struktur med bruk av armeringsjern og betongplater, inkludert mål og materialer.
Rejäl skrev:
Man trenger ikke å feste så mye i veggene, det låser seg selv i og med at du har vegger på tre av sidene, derimot når du begynner med stemplingen og buehalsene så trenger disse å avstives..
Lagde en veldig rask skisse håper du får hjelp av den😊
Underbart, takk så mye for hjelpen!
Sett at de ikke finnes kraftigere formplywood hos byggmax enn 12mm. Er denne tilstrekkelig?

Avstivingen, pleier det å være hull i strekkstangen for å trekke gjennom skruen, eller hvordan gjør man det best?
 
P
M MarkusTo skrev:
Underbart, takk så mye for hjelpen!
Stagningen, pleier det å være hull i stempelet for å dra igjennom skruer, eller hvordan gjør man det best?
Har du stålstempel så finnes det en spesiell metallgreie man setter rundt stempelet..
Mine skisser har 45x95 stolper som du ser avstivningen av..
 
  • Stålstøtte med teleskopjustering og gul stålbjelke, brukt i byggkonstruksjon for støtte.
P
M MarkusTo skrev:
Fantastisk, tusen takk for hjelpen!
Sett at de ikke har sterkere formplywood hos byggmax enn 12mm. Holder denne?

Stagningen, pleier det å være hull i stammen for å trekke gjennom skrue, eller hvordan gjør man det best?
Gulv er alltid godt å ha tykkere..
 
Rejäl skrev:
Har du stålstämp så finn det en spesial metall greie man setter rundt stempelet..
Mine skisser er det 45x95 stolper som du ser svalgangen av..
Takker!

Et siste spørsmål for i dag iallfall ;) Hvor lenge bør en form for en slik støping sitte før man river den?
 
P
I minst en måned i bra temperatur rundt 10 grader..
Etter det kan du rive formen og la stå igjen enkelte stemplinger på la oss si ca 1.5 m avstand..
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.