Hei,

Jeg holder på med å rive bort panel fra en kjellervegg i et 60-tallshus. Under tror jeg det er puss, men det høres hult ut noen steder når jeg banker på den. Jeg ble altså nysgjerrig og begynte å lage hull i pussen. Da så jeg ifølge vedlagte bilde. Det virker som at bak pussen finnes det noe som ligner på trefliser men med mørk farge. Ca 2 mm brede. Det virker også å være et stålnett av noe slag før det blir et hulrom og deretter tror jeg det er betonghullstein. Det jeg lurer på er hva alt dette er for noe? Er det noe farlig? Burde man rive ned alt når man likevel holder på, eller kan jeg la det være?

• Hull i pusset vegg avslører mørkfarget materiale som ligner trefliser, omgitt av stålnett. Hull fører videre til mulig betong hulstein struktur.
Etter å ha googlet litt mer: Kan det være treullit som man deretter har lagt puss på?

Så her så det ut i noen av mine kjellervegger, og de er så vidt jeg vet sementbundne treullsplater som det er pusset på. De høres veldig hule ut når jeg banker på pussen. Jeg lot mine bli sittende, de er nok et av de mindre uegnede valgene som ble gjort på 60- og 70-tallet når det gjelder kjellervegger. Det gikk jo inflasjon i utforede vegger av tre på den tiden. Disse platene er jo noe mellanting.

• Hull i en pusset vegg viser innsiden av sementbundne treullsplater fra 60- og 70-tallet, med synlig hulrom hvor materialet er fjernet.
  • Liker
vikedm
  • Laddar…

Beste svar

Det er Träullit. Finnes ingen grunn til å fjerne "ur risksynpunkt". Träullit fungerer bra som pussbærer, dårligere til å feste skruer og kroker i.

• Liker
vikedm
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Det er Träullit. Finns ingen anledning å ta bort ”ur risksynpunkt”. Träullit fungerer bra som pussbærer, sämre å feste skruer og kroker i.
Akkurat, de er ikke så smidige når det skal settes opp ting med litt tyngde. Da er det best å feste i underliggende stamme. Det var tydelig at husets forrige eier aldri ble riktig venn med disse platene. I veggene satt de fleste typer av festeelementer man kan få tak i, t.om. gipsekspander som ekspanderte i träullplaten...

• Liker
vikedm
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.