Jeg skal bygge en nisje ved siden av et område der en side-by-side skal stå. Siden side-by-side kjøleskapet krever 30 cm for å kunne åpne frysedøren, tenkte jeg å bygge en liten "boks" der. Nå er bare saken den at jeg er utrolig negativ til tanken på å gi bort 60x30 cm av kjøkkenet mitt... og derfor tenkte jeg å bygge nisjer for oppbevaring av brett, litt vin osv. Spørsmålet er hva jeg skal bruke for plate for å få det pent. Er det MDF som gjelder, eller skal man sparkle OSB, og hva skal man male med for farge? Det blir jo mer som en møbel enn som en "vegg".

Håper noen har medlidenhet med mine flytende ideer :)

takk på forhånd!

Det er definitivt ikke OSB som gjelder hvis du ikke vil ha en "ruff" overflate, men det høres jo ikke sånn ut siden du snakker om å sparkle den. Du drar bare på deg en masse merarbeid. Nei, sats på MDF som er takknemlig å bearbeide og deretter male. For best finish sparkler du alle snittflater med et fint snekkerisparkel og pusser med finkornet sandpapir før maling. Vil du deretter ha møbelfinish så er det vel sprøytemaling med lakkmaling i passende glans som gjelder.
Du kommer sikkert til å få alternative forslag – velg det som passer ditt ambisjonsnivå best.

Lykke til!
MVH
Ronnie

takk for tipsene, jeg vurderer litt på det der med malingen, å sprøytemale den er nok ikke aktuelt, jeg fikser å male med pensler og ruller, og tiden tillater nok ikke å lære seg en ny teknikk :) Hva slags maling skal man bruke når man maler sparklet MDF?

Begynn med en grunning av god kvalitet, dels gir det bedre vedheft, dels kan du få et enda bedre resultat om du sliper med et veldig fint papir igjen. Det finnes varianter ("slipgrunn" for eksempel) som fungerer som en ekstremt fin sparkel også. Deretter påfører du den fargen du vil ha som sluttfarge. Slip lett med fint papir etter hvert lag unntatt det siste.
Det finnes både vannbasert maling og oljemaling; hvis jeg vil ha en skikkelig fin finish, foretrekker jeg oljemaling som blir tettere og får en hardere overflate når den er helt tørr. Lukter dog litt og kan gi hodepine mens man jobber med den.

MVH
Ronnie

Jeg snakker selvfølgelig om maling for snekkerarbeid, altså lakkmaling, som i dag kan være enten vannbasert eller oljebasert. Bestem deg for den ene eller den andre varianten og bruk pensler som er beregnet på akkurat den typen for å få best resultat. Når det gjelder pensler er det ofte verdt å legge noen kroner ekstra, det tjener man på i sluttresultatet.

MVH
Ronnie

På jobben kom kunden med en ferdig nisje til badet. Den var laget i gips og man kuttet bare opp hull etter den i gipsen og limte den fast.

Mvh Putte

ok, da var malingen innkjøpt, nå skal jeg bare bygge også :)

takk så mye for verdifulle tips!!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.