Hei! Jeg trenger å lage en egen form for et lite prosjekt jeg holder på med.
Jeg lurer på hvilket materiale som er best å bruke ved sementstøping. Det vil bli en ganske stor form, rundt 50x50x50cm. Hva er best å bruke? Plast, silikon, gummi...? Det trenger jo å være et rimelig hardt materiale slik at det holder opp betongen når den helles i. Kunne formen rett og slett vært av sement, dersom man smører på mye fett mellom?

Er det noen som har erfaring med betongstøping, ville jeg virkelig sette pris på deres hjelp!

Takk på forhånd!
 
Sist redigert:
Formplyfa føles jo som et opplagt alternativ, og skal du bruke den flere ganger så må du olje den inn mellom støpingene.
Men det avhenger jo litt av hva du skal støpe, om det er gjennomførbart med et plate-materiale.
Prisen er jo en ulempe i og for seg.
 
Dessverre trenger jeg et materiale som jeg kan forme etter et eksisterende objekt. Tenkte å bygge en ramme (hvilket formplyfa er perfekt for) og helle på en slags plast eller gummi løsning, med objektet i midten, for å lage min egen form som jeg da også vil kunne bruke flere ganger. Litt basert på blow molding teknikken: http://2.bp.blogspot.com/-soigKD_FNF4/UEMj3nBbOhI/AAAAAAAAAG0/Tr-5f4-xBF8/s1600/blow.jpg (men uten det høye lufttrykket... Bare to hull ned til selve formen, ett for sementen å komme inn og ett for luften å komme ut)
 
Sist redigert:
Tror jeg har lest et sted om å lage egne avbilder/ støpeformer av silikon.
Skal spørre kona om det siden det var hun som fant det.
 
  • Liker
DCofMalmoe
  • Laddar…
Nei, hun husket ikke. Men hun fant ut en hel del om dette via noe som het google sa hun :cool:
 
Silikon blir jo veldig dyrt ved forming av større objekter. Finnes det noen billigere alternativer?
 
Lag en kasse av tre, plasser den over det du skal støpe av. Fyll med fugeskum, skru fra hverandre treformen, ta en skarp lang kniv og del fugeskummet, vips har du en bra form å støpe i. Ikke glem å male med en farge i formen, så du kan bruke den flere ganger, og sprøyt inn det du skal støpe av, og når du skal lage formen med formolje, så går det enkelt og smidig! Lykke til!
 
  • Liker
gustavstrandberg
  • Laddar…
AXS
Du kan pensle på silikon eller latex, så fyller du på med type fugeskum eller annet billig.
Men du må nok forme av en gang før, ellers sitter det som fjellet.

Jeg bruker en del med høvlet virke som form, billigere enn forskalingsfinér mange ganger og finnes i ferdige mål.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.