Vi kom på litt hastverk og moro at det ville være fint med en liten ovn i gangen der vi bygger om. Plasseringen av ovnen er tenkt å være foran den gamle murpipa og ved siden av et lite hjørne (se bildet). Under masoniten på bildet ligger sporede gulvvarmeplater. Legger ved et bilde av den typen ovn vi har sett for oss.

Den lille korte veggen tenkte jeg å sette på en ekstra gipsplate på. Veggen mellom hjørnet og plastdøren er enkelgips med osb bak. Ganske mye merarbeid om også den må dobbelgipses. Men må man, så må man...

Den hvite veggen er sparklet med noen lag tapet under. Bør jeg rive ned og fjerne all tapet og sparkle om? En liten bit nærmest døren er tretex...

Kan jeg ha klinker under ovnen som med flislim ikke bygger mer enn 17mm (som parketten blir)?

Veldig takknemlig for litt andre tips på hva jeg bør tenke på!

/Jon

• En liten svart kamin med detaljerte utskjæringer står på et tregulv, inntil en lys vegg. Ved siden av står en plante i en krukke.
  • Vegghjørne og gulv nær en dør, med rød markering på gulvet for planlagt plassering av en kamin. Veggen er enkelgips med plastdør ved siden av.
Ta inn en feier som kan gi deg tips! Det er jo han/hun som skal besiktige installasjonen når den er klar og gi deg tillatelse til å fyre etterpå, så det er nok like greit å ha en god kontakt allerede før.

Alle nye moderne ovner har regler for avstand til brennbart (og ikke-brennende) materiale bak, på sidene og foran, og denne avstanden kan ofte reduseres hvis man setter en ikke-brennbar plate (f.eks. minerit) med en ventilert luftspalte imellom - dvs. luften skal kunne sirkulere gjennom spalten. Da vi diskuterte dette med vår feier, forsto jeg det slik at vi kunne halvere avstanden til brennbart materiale ved å sette en plate og en 30mm ventilert luftspalte, redusere avstanden til en fjerdedel med to plater og to luftspalter osv. Å sette en ikke-brennbar plate direkte mot brennbart materiale tror jeg ikke fungerer, i og med at for eksempel minerit leder varme.

Materialet under tror jeg knapt er så kritisk; der pleier det jo å holde med en plate, glassplate (herdet), steinplate eller lignende.

Begynn med å finne et rør i skorsteinen som dere kan bruke til ovnen. Det kan påvirke plasseringen!

Vi valgte en minerittplate bak en lignende ovn fordi vi hadde en trevegg der. Har du murt pipe bak, da er det bare å rive av alt til ren tegeloverflate og deretter pusse - klart godkjent som ikke-brennbart :). All trætex må bort - brenner som knusk. Gips blir påvirket av varmen og smuldrer opp. Vi fliset mineritten for å få en overflate som er lett å rengjøre. Hvit/lys fliser eller puss er en bra bakgrunn for en så fin ovn.

Ønsker dere å unne dere litt ekstra, kan man kjøpe en stor steinplate som granitt, skifer å plassere ovnen på, og legge den direkte oppå det forhåndsinstallerte gulv som dere skal ha i rommet. Det gjør ingenting om granitten ikke ligger i samme høyde som gulvet. En liten forhøyet plate kan være pen hvis den ikke er i veien for fri passasje uten snublefare :) ...og dere slipper hull i gulvet om ovnen flyttes. Har dere plass, så dekk/flis gulvet på sidene så dere får slitesterkt gulv til å lagre ved og "verktøy" som tilhører ovnen.

Det blir aldri varmt under en ovn som står på ben - all varme går oppover, og kaldere luft sniker seg langs gulvet - ingen fare for overoppheting av gulvet under ovnen. Kun metallplate duger. Det har man faktisk kun som beskyttelse for tregulv om glør faller ut. Hvis jeg husker riktig, så holdt det med 30 cm foran ifølge vår feier. Vår metallplate var ikke engang skrudd fast til gulvet - ovnens tyngde holdt den på plass.

Lykke til!
gaia

Sist redigert av en moderator:
Takk for tipsene. Fikk tak i en hyvens sotare som skulle gi svar på mine spørsmål.
Smart tips å ta en litt større steinplate for veden! Gulvet er ikke lagt ennå så det trenger ikke bli noen opphøyning.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.