Ja, en badstue bør være innvendig kledd med tre og ha både god isolasjon og badstufolie bak panelet
men om man nå har bestemt seg for at man i stedet vil ha en flisekledd badstue, med trebenker og ryggstøtte for å ikke brenne seg på overflatene selvsagt, hva skal man da ha for materiale bak flisene?
Hva jeg har forstått så er ikke gips en god løsning, men hva kan man ellers ha? Er våtromsplate eller fiberpuss bedre, eller skal man til og med satse på å mure opp veggen og få den til å linere opp pent med øvrige vegger (som vil være med stendere+OSB+gips)?
Ifølge min flislegger så finnes det ingenting som funker, men søker man på nettet så finner man jo mange flotte badstuer med flislagte vegger, hvordan har de gjort det?
Noen med tanker rundt temaet?
Mvh
Johan
Hva jeg har forstått så er ikke gips en god løsning, men hva kan man ellers ha? Er våtromsplate eller fiberpuss bedre, eller skal man til og med satse på å mure opp veggen og få den til å linere opp pent med øvrige vegger (som vil være med stendere+OSB+gips)?
Ifølge min flislegger så finnes det ingenting som funker, men søker man på nettet så finner man jo mange flotte badstuer med flislagte vegger, hvordan har de gjort det?
Mvh
Johan
Ingen? 
W wretan skrev:Ja, en badstue bør være innvendig kledd med tre og ha både god isolering og badstufolie bak paneletmen om man nå har bestemt seg for at man i stedet vil ha en flisbelagt badstue, med trebenker og ryggstøtte for ikke å brenne seg på overflatene, hva skal man da ha for materiale bak flisene?
Slik jeg har forstått det, er ikke gips en god løsning, men hva kan man ellers bruke? Er våtromsplate eller fiberarmert gips bedre, eller skal man til og med satse på å mure opp veggen og få den til å stemme fint med øvrige vegger (som kommer til å være regulert+OSB+gips)?
Ifølge min flislegger finnes det ikke noe som funker, men søker man på nettet, finner man jo massevis av stilige badstuer med flisbelagte vegger. Hvordan har de gjort det?
Mvh
Johan
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 450 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.450 innlegg
Takk for tipset om lux-plate, får kikke mer på den og kontakte produsenten om egnetheten. Man vil jo heller ikke at seksjonen for badstuen skal bevege seg annerledes mot resterende overflater, jeg tenker at det kan være risiko for sprekker i tetting eller til og med i overflaten i verste fall.nino skrev:
Sånn gjorde jeg i samme situasjon, etter litt research. Jeg har en "nisje" der vedaggregatet skal stå - 2 sider bastuvegg, 1 side skillevegg mot benker.
* Vegger = Masterboard på lekter (etter å ha ringt til 3 produsenter, viste det seg at MB var den eneste platen som tålte bastuvarme over lang tid. Kjøpt på Bauhaus.)
* Fuging av sprekker i Masterboard med brannfugemasse
* Gulv = gulvspon, elektrisk gulvvarme (ikke direkte under ovnen), gulvsparkel, våtromsmembran med 10 cm oppbrett
* Fliselim = Kiilto Highflex S2 DF, ingen primer på Masterboard
* Fliser = 10mm kleberstein
* Ovnen står på strålingsbeskyttelse mot gulv (3mm rustfritt stål, blir 70mm luftspalte)
Tror det blir holdbart og ganske brannsikkert, men har ingen konklusjon fra bruk enda.
* Vegger = Masterboard på lekter (etter å ha ringt til 3 produsenter, viste det seg at MB var den eneste platen som tålte bastuvarme over lang tid. Kjøpt på Bauhaus.)
* Fuging av sprekker i Masterboard med brannfugemasse
* Gulv = gulvspon, elektrisk gulvvarme (ikke direkte under ovnen), gulvsparkel, våtromsmembran med 10 cm oppbrett
* Fliselim = Kiilto Highflex S2 DF, ingen primer på Masterboard
* Ovnen står på strålingsbeskyttelse mot gulv (3mm rustfritt stål, blir 70mm luftspalte)
Tror det blir holdbart og ganske brannsikkert, men har ingen konklusjon fra bruk enda.
Kjempebra svar, stort takk for dette!
Masterboard ser ut til å kunne være løsningen. Hvor lenge har det vært hos deg? Badstuet mye?
Med vennlig hilsen,
Johan
Masterboard ser ut til å kunne være løsningen. Hvor lenge har det vært hos deg? Badstuet mye?
Med vennlig hilsen,
Johan
N Nikorasu skrev:Sånn gjorde jeg i samme situasjon, etter litt research. Jeg har en "nisje" der vedaggregatet skal stå - 2 sider badstuevegg, 1 side skillevegg mot benker.
* Vegger = Masterboard på lekter (etter å ha ringt til 3 produsenter, viste det seg at MB var den eneste platen som tålte badstuvarme over lang tid. Kjøpt på Bauhaus.)
* Fuge springer Masterboard med brannfugemasse
* Gulv = gulvspon, gulvvarme (ikke direkte under peisen), gulvsparkel, tetningsfolie med 10 cm oppbrett
* Flislim = Kiilto Highflex S2 DF, ingen primer på Masterboard
* Fliser = 10mm täljsten
* Peisen står på strålingsbeskyttelse mot gulv (3mm rustfri plate, blir 70mm luftspalte)
Tror det blir holdbart og ganske brannsikkert, men har ingen konklusjon av bruk enda.
Ja det er min tanke også, de fleste elpeiser pleier vel å ha noen form for strålebeskyttelse rett bak? Veggen ovenfor blir varm hvis peisen er vegghengt, men det er jo nesten uunngåelig. Det ville se litt rart ut med separat strålebeskyttelse, typ rustfri plate, bak og opp litt på veggen bak peisen.
Med vennlig hilsen,
Johan
Med vennlig hilsen,
Johan
T TheGame skrev:
Ja, et vegghengt aggregat er veldig beskyttet fra strålingsvarme i utgangspunktet da det typ er en metallboks man henger opp med plass for litt stein på toppen.W wretan skrev:Ja det er min tanke også, de fleste elpeiser pleier vel å ha noen form for strålingsbeskyttelse rett bak? Veggen over blir varm hvis peisen er vegghengt, men det er jo nesten uunngåelig. Det ville sett litt rart ut med separat strålingsbeskyttelse, typ rustfri plate, bak og opp et stykke på veggen bak peisen.
Med vennlig hilsen,
Johan
Frittstående aggregater med "åpne steinmagasiner" pleier det å være et tillegg.
N Nikorasu skrev:Så her gjorde jeg i samme situasjon, etter litt research. Jeg har en "nisje" der vedaggregatet skal stå - 2 sider badstuevegg, 1 side avdelingsvegg mot benker.
* Vegger = Masterboard på lekter (etter å ha ringt 3 produsenter, viste det seg at MB var den eneste platen som tålte badstuevarme over lang tid. Kjøpt på Bauhaus.)
* Fuge skjøter Masterboard med brannfug
* Gulv = gulvspon, el-gulvvarme (ikke direkte under ovn), gulvsparkel, membranfolie med 10 cm oppbrett
* Flislim = Kiilto Highflex S2 DF, ingen primer på Masterboard
* Ovn står på strålingsvern mot gulv (3mm rustfri plate, blir 70mm luftspalte)
Tror det blir holdbart og ganske brannsikkert, men har ingen konklusjon av bruk ennå.
Hei! Har det funket fint for deg?
Klikk her for å svare