Hei, skal sette opp en åpen skorsteinsfri peis "gelebrasa" på en tapetsert lettbetongvegg.

Det anbefales at man skal ha en brannsikker plate hvis man monterer peisen på brennbare veggmaterialer. F.eks. masterboard eller mineritt.

Finnes det noen i Stockholmsområdet som selger TILSKÅRNE minerittplater etter mål?

De jeg har spurt sier at de ikke kan sage i mineritt for det ødelegger sagbladet.

I
pepparkakshuset skrev:
---

De jeg har spurt sier at de ikke kan sage i minerit fordi det ødelegger bladet.

Tullprat! Det kommer helt an på hvilken type blad man bruker. Det finnes blader for tre (duger ikke), skivmtrl. (duger ikke), jern (duger ikke), rustfritt (duger ikke), metaller (duger ikke), stein (duger veldig bra), keramiske mtrl. (duger veldig bra).

Minerit er en sementbundet sponplate og det er større risiko for at støvet ødelegger elektriske deler i sagen enn at riktig blad blir ødelagt. Men med riktig blad kan man bruke en vanlig el-sirkelsag til å sage Minerit med.

imported_Byggaren skrev:
Skitsnakk! Det avhenger helt og holdent av hvilken type blad man bruker. Det finnes blader for tre (duger ikke), plategods (duger ikke), jern (duger ikke), rustfritt (duger ikke), metaller (duger ikke), stein (duger utmerket), keramiske materialer (duger utmerket).

Minerit er en sementbundet sponplate, og det er større risiko for at støvet ødelegger elektriske deler i sagen enn at riktig blad blir ødelagt. Men med riktig blad kan man bruke en vanlig elektrisk sirkelsag for å sage Minerit med.

te96usn skrev:
Jeg skuet og brakk min Masterboard 10mm og det gikk bra!
se side 10
[lenke]
Er det mulig å risse med tapetkniv?

Kan man bearbeide kantene så de blir litt pene etterpå? Eller ser det brutt ut?

Årsaken til at jeg vil ha en ferdig kappet plate er at jeg har det dårlig stelt med verktøy og sted for å kappe den selv.

Går bra å riste med tapetkniv, jeg brukte morakniv... blir veldig pene kanter MYE bedre enn gips..

Jeg forstår ikke hvorfor du skal ha en minerittplate, lettbetong er vel ikke brennbart veggmateriale?

fn76 skrev:
Jeg forstår ikke hvorfor du skal ha en minerittplate, lettbetong er vel ikke brennbart veggmateriale?
Den er tapetsert. papir er brennbart.

En gipsplate er pappbelagt men regnes ikke som brennbar vegg. Er du sikker på at en tapetsert lettbtg-vegg regnes som brennbar?

I
fn76 skrev:
En gipsplate er pappkledd men regnes ikke som brennbar vegg. Er du sikker på at en tapetsert lettbtgvegg regnes som brennbar?
En gipsplate regnes heller ikke som ubrennbar (den regnes ikke engang som brannsikker). Den er bare brannhemmende i cirka 15 minutter for 12 mm tykkelse.

Selvfølgelig forkuller pappen på gipsen like bra som tapeten på veggen, noe som igjen kan føre til brann i full skala. Lettbtg. har litt bedre egenskaper der enn gipsen. Så jeg forstår TS bekymring om ovnen står for nærme slik at tapeten blir for varm. Derfor er en Minerittplate e.lign et bedre beskyttelse.

Men jeg ville heller satt en rustfri plate på veggen med noe imellom som er ubrennbart. Tidligere ble Internitt eller asbest brukt til det, men nå er både Internitt og asbest umulig å få tak i.

En glassplate kunne muligens gjøre samme nytte hvis den er laget for formålet. Da uten noe bak mot tapeten. Man må da sette den på distanser mot veggen.

Akkurat! en glassplate kunne kanskje blitt dritfin. glassgutta kan jo alltid skjære etter mål.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.