Hei!
Først må jeg bare si at både jeg og samboeren har absolutt INGEN kunnskap om husbygging eller erfaring. Så det jeg spør om kan høres veldig dumt ut, men jeg håper at dere som leser har forståelse for det
Det er slik at vi har kjøpt oss tomt i Oslo og har allerede involvert arkitekt for planløsning og diskutert litt ideer frem og tilbake.
Det er bestemt at vi skal bygge om cirka 2,5-3 år, så jeg vil gjerne tro at vi har god tid til å tenke på hva vi vil.
Jeg (og samboeren) har hengt oss opp i et hus av massivtre. Rett og slett fordi vi ikke kan se noen ulemper med det og området der tomten ligger er delvis midt i skogen, men såpass nær Oslo at vi føler at selve temaet massivtre passer perfekt inn.
Jeg har Googlet mye om massivtre. Vi leter fortsatt etter leverandører/entreprenører av massivtre både i Sverige og Norge, men det virker jo faktisk ikke som at det er så mange som driver med det. Jeg har bare LEST og hørt at Tyskland er ledende innen dette, men jeg vet ikke helt hva jeg skal søke på eller eksakt hvem jeg skal spørre. Derfor vendte jeg meg hit
For dere som kan litt om emnet:
-Finnes det noen ulemper med massivtre? Vi leser bare om positive ting, men jeg VIL gjerne lese om det negative så man også har en oversikt over det - dersom det finnes da.
-Er det noen her som har bygget i massivtre? Hadde vært morsomt å få se bilder og høre om hvordan prosessen gikk, alt fra planløsningsstadiet til ferdig prosjekt!
-Leverandør/entreprenør? Vi hadde virkelig satt pris på om noen vet om selskaper som driver med massivtre(hus)!
Det virker også som at Sverige er litt mer moderne og forut med massivtre enn hva Norge er - det er iallfall det jeg har fått inntrykket av. At det faktisk finnes flere massivtrehus også i Sverige enn i Norge.
Uansett så synes jeg at de fleste bildene jeg har sett av disse husene er så utrolig vakre på en eller annen måte, som smelter sammen så fint med naturen rundt.
Takk så mye på forhånd!
Hilsen,
Sandra
Først må jeg bare si at både jeg og samboeren har absolutt INGEN kunnskap om husbygging eller erfaring. Så det jeg spør om kan høres veldig dumt ut, men jeg håper at dere som leser har forståelse for det
Det er slik at vi har kjøpt oss tomt i Oslo og har allerede involvert arkitekt for planløsning og diskutert litt ideer frem og tilbake.
Det er bestemt at vi skal bygge om cirka 2,5-3 år, så jeg vil gjerne tro at vi har god tid til å tenke på hva vi vil.
Jeg (og samboeren) har hengt oss opp i et hus av massivtre. Rett og slett fordi vi ikke kan se noen ulemper med det og området der tomten ligger er delvis midt i skogen, men såpass nær Oslo at vi føler at selve temaet massivtre passer perfekt inn.
Jeg har Googlet mye om massivtre. Vi leter fortsatt etter leverandører/entreprenører av massivtre både i Sverige og Norge, men det virker jo faktisk ikke som at det er så mange som driver med det. Jeg har bare LEST og hørt at Tyskland er ledende innen dette, men jeg vet ikke helt hva jeg skal søke på eller eksakt hvem jeg skal spørre. Derfor vendte jeg meg hit
For dere som kan litt om emnet:
-Finnes det noen ulemper med massivtre? Vi leser bare om positive ting, men jeg VIL gjerne lese om det negative så man også har en oversikt over det - dersom det finnes da.
-Er det noen her som har bygget i massivtre? Hadde vært morsomt å få se bilder og høre om hvordan prosessen gikk, alt fra planløsningsstadiet til ferdig prosjekt!
-Leverandør/entreprenør? Vi hadde virkelig satt pris på om noen vet om selskaper som driver med massivtre(hus)!
Det virker også som at Sverige er litt mer moderne og forut med massivtre enn hva Norge er - det er iallfall det jeg har fått inntrykket av. At det faktisk finnes flere massivtrehus også i Sverige enn i Norge.
Uansett så synes jeg at de fleste bildene jeg har sett av disse husene er så utrolig vakre på en eller annen måte, som smelter sammen så fint med naturen rundt.
Takk så mye på forhånd!
Hilsen,
Sandra
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5.982 innlegg
Et tømmerhus kanskje?
Antar at du mener KL-tre (krysslimt). Det har det blitt bygd ganske mye med i Sverige. Kult at de har toleranser rundt +- 1 mm på blokkene.
For eksempel Martinsons, Setra og Moelven produserer.
Antar at du mener KL-tre (krysslimt). Det har det blitt bygd ganske mye med i Sverige. Kult at de har toleranser rundt +- 1 mm på blokkene.
For eksempel Martinsons, Setra og Moelven produserer.
Du har nok rett i at det heter tømmerhus!S sinuslinus skrev:
Som nevnt kan jeg ikke så mye om husbygging, men hvorfor er det kult med "toleranse rundt +- 1 mm på blokkene"?
Skal Google litt mer på tømmerhus og se om jeg får mer utbytte av informasjon av det, takk!
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5.982 innlegg
Nå er forvirret.
Tømmerhus har man bygd i tusen år. Og man kan bygge nyprodusert også. Finnes hustillverkare som bygger modernisert/maskinelt og så finnes det tømmermenn som tømrer tradisjonelt.
KL-tre er en moderne byggeform i tre der man korslimmer tre til store paneler som bearbeides i cnc-maskiner med høy presisjon. Disse panelene eller blokkene løftes på plass og skrues sammen.
Vet ikke hvilket du tenker på?
Tømmerhus har man bygd i tusen år. Og man kan bygge nyprodusert også. Finnes hustillverkare som bygger modernisert/maskinelt og så finnes det tømmermenn som tømrer tradisjonelt.
KL-tre er en moderne byggeform i tre der man korslimmer tre til store paneler som bearbeides i cnc-maskiner med høy presisjon. Disse panelene eller blokkene løftes på plass og skrues sammen.
Vet ikke hvilket du tenker på?
Det som er vanskelig er å klare isolasjonskravene. Deretter blir det dyrt.
Sist redigert:
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 256 innlegg
Sjekk med Isotimber!
Vi har bodd i vårt snart et år nå, og det fungerer akkurat så bra som det er tenkt.
De selger mye til nettopp Norge, og det klarer isolasjonskravene uten problem.
Vi har bodd i vårt snart et år nå, og det fungerer akkurat så bra som det er tenkt.
De selger mye til nettopp Norge, og det klarer isolasjonskravene uten problem.
Er det kanskje KL-tre du mener? Krysslimte trelementer som kan fås i alle mulige former og størrelser. De største produsentene i Sverige er Martinssons, Moelven og Setra. Jeg kjenner noen firmaer som bygger og monterer veldig mange bygninger i KL-tre og vanlig Limtre. Send pm om du vil ha nummer til noen.
Gøy å lese dette, det var jo en tråd for ikke så lenge siden her som handlet om at det var vanskelig å oppfylle isolasjonskravene med trevegger.R Robert-san01 skrev:
Fortell gjerne mer om huset.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 256 innlegg
Stammen er 30cm Isotimber og 6cm CLT. Utsiden kledd med plyfa, spikerlekter og liggende limtrepanel. Ingen lekter noen steder så det finnes ingen kuldebroer.torbeno skrev:
U-verdi har jeg for meg landet på 0,24.
Prognosen for energiforbruk ser ut til å lande på ca 4500 kWh/år på 257m2 A-temp.
Stamme med etasjeskiller, takstoler og vinduer/dører kostet omtrent 1,3. Det er for hus + 65m2 garasje.
Ingen regler noe sted? Hele huset er jo en eneste regel/kuldebro? Eller har jeg misforstått hva isotimber er?R Robert-san01 skrev:Stammen er 30cm Isotimber og 6cm CLT. Utsiden kledd med kryssfiner, spikregler og liggende limtrepanel. Ingen regler noe sted så det finnes ingen kuldebroer.
Umedel har jeg for meg landet på 0,24.
Prognosen for energiforbruk ser ut til å lande på ca 4500 kWh/år på 257m2 A-temp.
Stamme med mellomdekke, takstoler og vinduer/dører kostet omtrent 1,3. Det er for hus + 65m2 garasje.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 256 innlegg
Men kan man kalle det massivt?
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 256 innlegg
Må stå til grunn at det må være tradisjonelle tømmerhus det er snakk om. KL-elementer er jo bare en stamme (+ isolering) som kles med valgfri(?) fasade. Så de husene antar jeg generelt ser ut som hvilket hus som helst?bunni skrev: