Det skal ligge et massivt tregulv i Det Nye Soverommet. Siljans furugulv finnes i tre tykkelser, 20, 25 og 30mm. 30mm er utelukket pga gulvvarmen, finnes det noen andre funksjonelle grunner som styr valget mellom 20 og 25mm?
25mm gulvet er selvbærende på cc60 bjelkelag, i dette tilfellet ligger det spredt panel under så begge gulvene kan anses som selvbærende.
Synspunkter?
25mm gulvet er selvbærende på cc60 bjelkelag, i dette tilfellet ligger det spredt panel under så begge gulvene kan anses som selvbærende.
Synspunkter?
Har sjekket rundt om å lime massive gulv i stedet for å spikre eller skru, noen sier at det går bra, men andre at det ikke går. Er det noen med erfaring med dette? Jeg har betong under og legger man sponplate under så bygger det på høyden .........
Gulvprodusentene ser ikke ut til å like at man helklistrer massive gulv fordi plankene da ikke kan bevege seg hver for seg. På alle produsentenes nettsider jeg har sett på er man veldig tydelig på dette så det er nok ikke verdt å prøve ens. Det vil komme til å slå seg.
Det blir for øvrig 20x135mm gulv for min del, skal dra og se på noen gulv for å bestemme overflatebehandlingen. 300kr/kvm virker å være en rimelig pris for dette.
Det blir for øvrig 20x135mm gulv for min del, skal dra og se på noen gulv for å bestemme overflatebehandlingen. 300kr/kvm virker å være en rimelig pris for dette.
Vi har snakket med både Siljan og Dala Floda Golv og ifølge begge produsentene skal man skru fast hver planke hvis man har gulvvarme under - absolutt ikke lime!
Skruer man så beveger hver planke seg for seg, i stedet for at hele gulvpartier beveger seg, noe som kan gi centimeterbrede sprekker.
Vi har lagt Siljans furugulv 25x158 mm, behandlet med lut, olje og voks. Har skrudd i gulvreglene da vårt vannbårne gulvvarmesystem ligger nede i bjelkelaget.
Skruer man så beveger hver planke seg for seg, i stedet for at hele gulvpartier beveger seg, noe som kan gi centimeterbrede sprekker.
Vi har lagt Siljans furugulv 25x158 mm, behandlet med lut, olje og voks. Har skrudd i gulvreglene da vårt vannbårne gulvvarmesystem ligger nede i bjelkelaget.
Klikk her for å svare