Jeg har hørt fra flere hold at en massiv steinmur midt inne i huset kan akkumulere varme bra. Det skal også fungere bra å bygge våtrom i tilknytning til steinveggen. Jeg sitter og lurer på om man skulle smelle opp en sånn vegg i det huset jeg skal bygge... senere, en gang i fremtiden... Som jeg tenker det skal muren stå så langt inn i huset at den høyt stående sommersolen ikke når den, men at den lavt stående vintersolen gjør det. Er det noen som har erfaringer med en slik konstruksjon? Gjerne bilder.

I
Det er riktig at tunge vegger i huset magasinerer varme. Valget av tunge innervegger og lette yttervegger pleier derfor å fremheves som den optimale løsningen. Lette yttervegger 'lekk' ut varme og kjøles derfor ned raskere. Samtidig er de raskere å varme opp på høsten.

Tunge vegger som yttervegg fungerer også, men er her til ulempe. De tiltrekker seg varme om vinteren og holder den langt ut på våren. Til gjengjeld tiltrekker de seg kulde om høsten/vinteren, og det tar en stund før innendørsklimaet er levelig både vinter og sommer.

Pass deg dog for å tro at tyngden skulle være et pluss for en peis. Den kan være det hvis skorsteinen er isolert over bjelkelaget og ut på taket, ellers trekker skorsteinen ned like mye kulde som peisen varmer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.