Vanligvis har man jo utegips, asfaboard eller vindsperre i en veggkonstruksjon, men det burde vel også funke med masonitt? Det brukes jo på akkurat denne posisjonen i takkonstruksjoner.
Fordeler jeg liker er at det er lett å jobbe med, bygger lite, og gir bra stabilitet til veggen (bedre enn asfaboard gjetter jeg?).
Eller går jeg glipp av noen avgjørende ulemper?
Fordeler jeg liker er at det er lett å jobbe med, bygger lite, og gir bra stabilitet til veggen (bedre enn asfaboard gjetter jeg?).
Eller går jeg glipp av noen avgjørende ulemper?
Jeg har hørt at oljeherdet board er for damptett og eventuell fuktighet innenfra ikke diffunderer ut tilstrekkelig bra.
Men jeg har ikke klart å kontrollere om det stemmer, så om noen vet, hadde det vært flott å få vite det.
Men jeg har ikke klart å kontrollere om det stemmer, så om noen vet, hadde det vært flott å få vite det.
Oljeherdet board ble brukt allerede på 1930-tallet på vegger som en billigere erstatning for ytterpanel. For å redusere buckling ble det satt treribber, imiterende lekt. Utførelsen var populær på sport- og sommerhytter. (snudd på OT)
Eller OSB som ser ut til å være populært i USA. Klasse 3 ser ut til å bli brukt i England også.
Og i England antar jeg at det regner en hel del under byggetiden. Og det ser jo ut til å gå fint.
Og i England antar jeg at det regner en hel del under byggetiden. Og det ser jo ut til å gå fint.
http://www.falconpp.co.uk/osb.phpOSB 3
For dry and humid structural use OSB3 is the ideal panel. You benefit from BBA approval and the choice of square edged or T&G formats. This panel is designed to withstand all the punishment you can throw at it. It is an excellent choice for humid structural applications such as house building and commercial construction projects.
Sist redigert:
Jeg har endelig klart å sammenstille dampmotstanden (Sd) i noen forskjellige vindsperrer (det var ikke lett å finne!):
Vindduk "ny de luxe": 0.04m
Gips 13mm: 0.1m
Asfaboard 12mm: 0.2m
Board 3mm: 0.25m
Vindduk "tradisjonell": 0.4m
Oljeherdet board: 0.4m
(overraskende at gipsen har så god gjennomtrengelighet - det trodde jeg ikke!)
Noen leverandører skriver at Sd <0.5m anses som diffusjonsåpent så alle er tydeligvis ok. Så er det jo spesielle hensyn for isolering med ekofiber uten diffusjonssperre, og det er derfra uttalelser har kommet om at oljeherdet board er for tett. Og det stemmer jo at den er dobbelt så tett som den vanlige boarden, men også ikke-deluxe vindduk ser ut til å ligge dårlig an da.
Kommenter eller korriger gjerne!
Vindduk "ny de luxe": 0.04m
Gips 13mm: 0.1m
Asfaboard 12mm: 0.2m
Board 3mm: 0.25m
Vindduk "tradisjonell": 0.4m
Oljeherdet board: 0.4m
(overraskende at gipsen har så god gjennomtrengelighet - det trodde jeg ikke!)
Noen leverandører skriver at Sd <0.5m anses som diffusjonsåpent så alle er tydeligvis ok. Så er det jo spesielle hensyn for isolering med ekofiber uten diffusjonssperre, og det er derfra uttalelser har kommet om at oljeherdet board er for tett. Og det stemmer jo at den er dobbelt så tett som den vanlige boarden, men også ikke-deluxe vindduk ser ut til å ligge dårlig an da.
Kommenter eller korriger gjerne!
Viktige å vite er også at forholdet inne ute skal være minst 10X så høyt motstand på innsiden, så er jo masoniten like dyr som f.eks. utegips, og gir ikke like bra stabilitet som gips. Har selv satt masonit utvendig på et hus, men syntes det var vanskelig å få bra iom at de er så boblete.
Klikk her for å svare