Skal rive et bad neste uke. Vet ikke om det kan være asbest i fugemasse og lim siden badet er fra 60-tallet.
Hvis man gjør en slik engangsjobb, duger det med en engangsmaske P3 for denne typen
http://www.jula.se/catalog/klader-o...gsskydd/filtermasker/dammfiltermasker-540005/
Kjøpte slike for noen måneder siden, men begynner å bli usikker på om de gir godt nok beskyttelse. Siden jeg bare gjør dette én gang vil jeg ikke bruke penger unødvendig, men samtidig ikke ha dårlig beskyttelse. Bør man i stedet skaffe en halvmaske med utskiftbare filter som Advantage 200 L
http://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/hel-halvmasker/halvmask-906032/
Gir en slik bedre beskyttelse?
Hvis man gjør en slik engangsjobb, duger det med en engangsmaske P3 for denne typen
http://www.jula.se/catalog/klader-o...gsskydd/filtermasker/dammfiltermasker-540005/
Kjøpte slike for noen måneder siden, men begynner å bli usikker på om de gir godt nok beskyttelse. Siden jeg bare gjør dette én gang vil jeg ikke bruke penger unødvendig, men samtidig ikke ha dårlig beskyttelse. Bør man i stedet skaffe en halvmaske med utskiftbare filter som Advantage 200 L
http://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/hel-halvmasker/halvmask-906032/
Gir en slik bedre beskyttelse?
Jeg bruker selv Advantage-masken med P3 filter i, og jeg synes det er en god maske som er vel verdt pengene. Pass på å kjøpe gode engangsdresser (3M) også, det gjør det lettere, spesielt hvis du mistenker asbest.
Men uansett om det finnes asbest eller ikke, er steinstøv ingen mirakelkur for lungene, så skikkelige beskyttelser er en god investering uansett.
Til slutt vil jeg tipse om å levere inn prøver av flisene med fugemasse og lim for analyse, det koster ikke så mye (~en tømmermannstime) og gir svar med en gang, i hvert fall der jeg leverer mine prøver får man svaret innen timer.
Men uansett om det finnes asbest eller ikke, er steinstøv ingen mirakelkur for lungene, så skikkelige beskyttelser er en god investering uansett.
Til slutt vil jeg tipse om å levere inn prøver av flisene med fugemasse og lim for analyse, det koster ikke så mye (~en tømmermannstime) og gir svar med en gang, i hvert fall der jeg leverer mine prøver får man svaret innen timer.
Anders takk for bra svar. Har du tips på hvor man sender inn for analyse? Skal man sende inn en hel plate med fog og fix eller skal man sende bare fog samt bare fix separat?
Hvor kan man kjøpe engangsoverteraller?
Hvor kan man kjøpe engangsoverteraller?
Nå vet jeg ikke hvor du bor, men i Linköping hvor jeg bor kan man levere inn prøver til f.eks. Previa som har et "arbeidsmiljølab". Jeg mistenker at tilsvarende lab finnes i alle større byer. Og kan man ikke levere prøven selv, går det fint å sende den inn i en ziploc-pose.
Jeg har selv levert inn en oppbrutt flis komplett med litt fugemasse og lim og fikk svar via telefon 2 timer senere, og skriftlig attest i posten dagen etter (sammen med en faktura). Fyren på labben sa at det var bedre om man kunne få alt til å sitte sammen, så om du kan få løs en bit av en flis med både fugemasse og lim ville det være best.
Det interessante i sammenhengen var at jeg fikk tipset om å levere direkte til Previa fra et saneringsselskap som selv pleier å opptre som mellommann for analyser. Uten dette tipset hadde jeg aldri funnet det faktiske labben.
Angående overaller så kjøpte jeg mine på Jula. Jeg har testet både deres billige og litt dyrere, og det har vært en klar forskjell til de dyrere overallenes fordel. De jeg kjøpte som var bra kostet ~99kr og var merket med "3M" men nå kan jeg ikke finne slike på Julas nettside. De for ~30kr har vært rent søppel og gått i stykker så fort man har berørt veggen eller bøyd seg ned.
Håper det hjelper!
Jeg har selv levert inn en oppbrutt flis komplett med litt fugemasse og lim og fikk svar via telefon 2 timer senere, og skriftlig attest i posten dagen etter (sammen med en faktura). Fyren på labben sa at det var bedre om man kunne få alt til å sitte sammen, så om du kan få løs en bit av en flis med både fugemasse og lim ville det være best.
Det interessante i sammenhengen var at jeg fikk tipset om å levere direkte til Previa fra et saneringsselskap som selv pleier å opptre som mellommann for analyser. Uten dette tipset hadde jeg aldri funnet det faktiske labben.
Angående overaller så kjøpte jeg mine på Jula. Jeg har testet både deres billige og litt dyrere, og det har vært en klar forskjell til de dyrere overallenes fordel. De jeg kjøpte som var bra kostet ~99kr og var merket med "3M" men nå kan jeg ikke finne slike på Julas nettside. De for ~30kr har vært rent søppel og gått i stykker så fort man har berørt veggen eller bøyd seg ned.
Håper det hjelper!
Jeg liker ikke "engångstuttarna". Kjøp en sundströms-halvmaske eller lignende med P3 filter, føles som at de tetter bedre.
http://www.bauhaus.se/skyddsmask-basic-pack-sr90-3.html
http://www.bauhaus.se/skyddsmask-basic-pack-sr90-3.html
Når jeg jobbet med sanering så gikk engangsmaskene under navnet mursteinsfilter. Det er omtrent hva de stopper. Blir aldri helt tette heller.
Satse på en bra halvmask og bra engangsdrakt.
Satse på en bra halvmask og bra engangsdrakt.
Kjører forbi jula og kjøper en advantage 200 inkl P3 filter i ettermiddag.
Ringte til previa i Skövde, men de tok ikke imot uten skulle i så fall sende til Linköping eller Kistad. Besluttet å droppe analyse, selv om det er asbest så kommer jeg rive selv og uansett hvilket kommer jeg håndtere det med den forsiktighet som om det var Asbest.
Ringte til previa i Skövde, men de tok ikke imot uten skulle i så fall sende til Linköping eller Kistad. Besluttet å droppe analyse, selv om det er asbest så kommer jeg rive selv og uansett hvilket kommer jeg håndtere det med den forsiktighet som om det var Asbest.
Har brukt billigere halvmasker tidligere, og man blir bare irritert på passformen og at de gnager. Sundströmsmasken trives jeg veldig godt med, og den kan man ha på seg lenge uten at det er ubehagelig (eller mer ubehagelig enn det er å jobbe i maske, det er jo ganske anstrengende selv med en god maske).
Kjøpte en advantage på jula i går. Synes den satt ganske bra. Har også ringt Ramirent og leid en luftrenser. Når det gjelder engangsoverall, hadde jeg tenkt å bruke klær som jeans + t-skjorte som jeg senere brenner opp, samt ta en dusj i hagen (går ut fra badet til hagen så jeg ikke går gjennom huset). Burde ikke det fungere like bra?
Å fyre opp trengs ikke. Det er ikke et virus eller lignende det er snakk om. Legg i plastpose og kast bort. Det er ingen grunn til å hisse seg opp over en engangsriveri. -Don't panic! Et håndkle er alltid bra å ha for hånden. 
Javisst. Vi ble enige om at jeg etter utført arbeid kjører den til Skaraborgs städ som kasserer filtrene og asbestsanerer den og så kjører den tilbake til Ramirent. Så absolutt, det blir en merkostnad for sanering mm men heller det enn å risikere å bli syk.