5.116 lest ·
24 svar
5k lest
24 svar
Markstativ for solceller i trykkimpregnert treverk 3D modell
Takk for innspill.
Jeg kommer til å montere panelene med skinner og klemmer som enten festes mot takstolene med gjennomgående vognbolt eller treskruer 7x120mm slik at panelene blir fullt understøttet på baksiden. Jeg kommer til å bruke hybridvekselretter og 16kWh batteri fra sigenergy. Har funnet en entreprenør som tar rimelig betalt for materialet og er OK med at jeg gjør en god del av monteringen selv. Jeg er selv elektriker men har ingen egen autorisasjon samt at hvis man skal benytte seg av grønn-teknikkfradraget må jeg gå via firma. 1060kr per panel må jeg betale for solitek glass/glass i helsvart 370w per panel. Deretter forbereder jeg med stillas, skinner, graver fram mating, monterer underfordeling osv.
Jeg kommer til å montere panelene med skinner og klemmer som enten festes mot takstolene med gjennomgående vognbolt eller treskruer 7x120mm slik at panelene blir fullt understøttet på baksiden. Jeg kommer til å bruke hybridvekselretter og 16kWh batteri fra sigenergy. Har funnet en entreprenør som tar rimelig betalt for materialet og er OK med at jeg gjør en god del av monteringen selv. Jeg er selv elektriker men har ingen egen autorisasjon samt at hvis man skal benytte seg av grønn-teknikkfradraget må jeg gå via firma. 1060kr per panel må jeg betale for solitek glass/glass i helsvart 370w per panel. Deretter forbereder jeg med stillas, skinner, graver fram mating, monterer underfordeling osv.
Det begynner å nærme seg dags for avrop av materiale til stillaset, men jeg har satt meg litt fast i valget og kvalet rundt hvilken innfestning jeg skal bruke til skinneene. Skinnene er av aluminium, noe som stiller noen krav til innfestningen for å unngå galvaniske spenninger som på sikt kan svekke aluminiumet. Riktignok er ikke prosjektet mitt kystnært, så det er ikke noen større mengde salt (elektrolytt) her, men alt skal holde over en lengre tid, så rustfritt stål må det bli.
Jeg har vurdert å enten bruke gjennomgående innfestning i form av gjenget stav og låsemutter, men det føles dels som en unødvendig komplisert innfestning hvor man må bore ut gjennomgående 10mm hull gjennom hele 45x170 bjelken, derfor har jeg nå begynt å se nærmere på skruer.
Skinnene det gjelder er laget for innfestninger som kretser rundt M10. Jeg har imidlertid hatt veldig vanskelig for å finne treskruer med 10mm skaft som ikke er av typen fransk bolt, noe som føles ganske foreldet. Det jeg kan finne som er helgjenget, rustfritt og med skivehode er SPAX 8x100mm https://www.spax.com/sv-sv/p/hi-for...s-4cut-rostfritt-stal-a2-diameter-o-8-mm.html
Disse kan man få tak i til en rimelig pris i byggevarehandelen.
Kan de tenkes å være tilstrekkelige som innfestning for panelene mht vindlast osv? Skinnene vil bli festet med et c/c-mål tilsvarende takstolene, som vil sitte rett ved skjøtene på panelene som måler 1074mm i bredden.
Som vanlig, takknemlig for all input.
PS.
Forstår jeg databladet rett for skruen her.
Angitt utdragsparameter 12N/mm2;
Betyr det at man kan regne på skruens kjerne (5mm) 5mmxPI=15,7mm omkrets x lengden på gjengen (80mm)=1256mm2
1256mm2x utdragsparameter= 15072N
Kan det stemme at en skrue står støtt for 15kN? Hvis det er tilfelle burde dette fungere mer enn bra, forutsatt at C24-klassifisert virke tåler det hele.
Jeg har vurdert å enten bruke gjennomgående innfestning i form av gjenget stav og låsemutter, men det føles dels som en unødvendig komplisert innfestning hvor man må bore ut gjennomgående 10mm hull gjennom hele 45x170 bjelken, derfor har jeg nå begynt å se nærmere på skruer.
Skinnene det gjelder er laget for innfestninger som kretser rundt M10. Jeg har imidlertid hatt veldig vanskelig for å finne treskruer med 10mm skaft som ikke er av typen fransk bolt, noe som føles ganske foreldet. Det jeg kan finne som er helgjenget, rustfritt og med skivehode er SPAX 8x100mm https://www.spax.com/sv-sv/p/hi-for...s-4cut-rostfritt-stal-a2-diameter-o-8-mm.html
Disse kan man få tak i til en rimelig pris i byggevarehandelen.
Kan de tenkes å være tilstrekkelige som innfestning for panelene mht vindlast osv? Skinnene vil bli festet med et c/c-mål tilsvarende takstolene, som vil sitte rett ved skjøtene på panelene som måler 1074mm i bredden.
PS.
Forstår jeg databladet rett for skruen her.
Betyr det at man kan regne på skruens kjerne (5mm) 5mmxPI=15,7mm omkrets x lengden på gjengen (80mm)=1256mm2
Kan det stemme at en skrue står støtt for 15kN? Hvis det er tilfelle burde dette fungere mer enn bra, forutsatt at C24-klassifisert virke tåler det hele.
Sist redigert:
Vangsbult ville jeg satset på..K knegolf skrev:Det begynner å nærme seg tid for bestilling av materiale til stillaset, men jeg har stått litt fast i valget rundt hvilken innfesting jeg skal bruke til skinnene. Skinnene er av aluminium, noe som stiller litt krav til innfestingen for å ikke risikere galvaniske spenninger som på sikt kan svekke aluminiumet. Selv om prosjektet mitt ikke ligger kystnært, så det er ikke så mye salt (elektrolytt) her, men alt skal vare over lang tid, så rustfritt stål er veien å gå.
Jeg har vurdert å enten bruke gjennomgående innfesting i form av gjenget stang og låsemutter, men det føles dels som en unødvendig komplisert innfesting der man må bore gjennomgående 10mm hull gjennom hele 45x170 regelen, så jeg har nå begynt å se nærmere på skruer.
Skinnene det er snakk om er laget for innfestinger som dreier seg rundt M10. Jeg har dog hatt veldig vanskelig for å finne treskruer med 10mm skaft som ikke er av typen franske bolter, som føles ganske foreldet. Det jeg kan finne som er helgjenget, rustfritt og med flatt hode, er SPAX 8x100mm [lenke]
Disse kan fås til en rimelig pris i byggevarehandelen.
Kan de tenkes å være tilstrekkelig som innfesting for panelene med tanke på vindlast osv? Skinnene vil bli festet med en c/c avstand tilsvarende takstolene, som vil sitte akkurat i skjøtene på panelene som måler 1074mm i bredden.
Som vanlig, takknemlig for all tilbakemelding.
PS.
Forstår jeg databladet riktig på skruen her.
Kan det stemme at en skrue tåler 15kN? Hvis dette stemmer, burde dette fungere mer enn bra forutsatt at C24-klassifisert treverk tåler dette.
Eller finnes det ulike typer ankerskruer, disse bør finnes i grovere dimensjoner. Det er sikkert ingen som har disse på hylla, men de burde kunne bestilles..
Takk for rask input.K knegolf skrev:Det begynner å nærme seg tid for avrop av materiale til stillingen, men jeg har sittet litt fast i valget og kvalet rundt hvilken innfesting jeg skal bruke til skinnene. Skinnene er av aluminium, noe som stiller litt krav til innfestingen for å ikke risikere galvaniske spenninger som på sikt kan svekke aluminiumet. Riktignok er prosjektet mitt ikke kystnært, så noen større mengde salt (elektrolytt) finnes det ikke her, men alt skal holde over en lengre tid, så rustfritt får det bli.
Jeg har vurdert å enten bruke gjennomgående innfesting i form av gjengestang og låsemutter, men det føles dels som en unødvendig komplisert innfesting der man må bore gjennomgående 10mm hull gjennom hele 45x170 bjelken, derfor har jeg nå begynt å se nærmere på skruer.
Skinnene det er snakk om, er laget for innfestinger som kretser rundt M10. Jeg har imidlertid hatt veldig vanskelig for å finne treskruer med 10mm skaft som ikke er av typen fransk bolt, noe som føles ganske foreldet. Hva jeg kan finne som er helgjenget, rustfritt og med skorskalle er SPAX 8x100mm [lenke]
Disse er tilgjengelige til en rimelig pris i byggevarehandelen.
Kan de tenkes å rekke som innfesting for panelene med hensyn til vindlast osv? Skinnene vil bli festet med et c/c-mål tilsvarende takstolene, som vil sitte rett i skjøtene på panelene som måler 1074mm i bredden.
Vognbolt i rustfritt som går gjennom en 170mm regel er ganske vanskelig å finne, for ikke å snakke om dyrt. Hva skiller den ankerskruen fra SPAX-skruen som jeg har linket til?
Jeg fant den tabellen på essve og en lignende skrue som den jeg fant der man har listet tillatt belastning i forskjellige vekttyper, blant annet C24-klassifisert treverk. En 8mm skrue med 80mm gjenger tilsvarende den jeg ser på fra spax skulle tåle 225KG i aksial belastning. De rapporterte tallene skal inneholde sikkerhetsfaktorer ifølge Eurokode.
Om jeg regner med at mine paneler i snitt vil sitte med 2 stk skruer per panel, så har jeg en innfesting som tåler 450kg for et panel med et areal på ca 1,7m2. Jeg vet ikke hva dette kan oversettes til når det gjelder vindlaster, så jeg tar imot hjelp i denne forbindelse med takk.
Må det være rustfritt, galvanisert burde duge?K knegolf skrev:Takk for rask input.
Vognbolt i rustfritt som går gjennom en 170mm regel er ganske vanskelig å finne for ikke å snakke om dyrt, Hva skiller den der ankarskruen fra SPAX-skruen som jeg har lenket til?
Jeg fant den tabellen på essve og en lignende skrue som den jeg fant der man har listet tillatt belastning i forskjellige vekttyper, blant annet C24-klassifisert virke. En 8mm skrue med 80mm gjenge lik den jeg har sett på fra spax skulle tåle 225KG i aksial belastning. De oppgitte tallene skal inneholde sikkerhetsfaktorer i henhold til Eurokod.
Om jeg regner at mine paneler i gjennomsnitt kommer til å sitte med 2 skruer per panel så har jeg en innfestning som tåler 450kg for en panel med et areal på ca 1,7m2. Jeg vet ikke hva dette kan oversettes til når det gjelder vindlaster så jeg tar gjerne imot hjelp i denne forbindelse.
Skal det tåle slike laster per 2 skruer så er det gjennomgående bolt som gjelder, vetta katten om treverket tåler så mye gjennom vanlige treskruer tror at disse gir seg med årene med bevegelsene..
Grunnen til det rustfrie er at aluminium kan bli spist opp av sink over tid. Riktignok skjer dette hovedsakelig dersom det finnes en form for elektrolytt med i bildet, altså forurensninger i vann som treffer festet slik som saltvann, men også andre alkalier eller syrer som finnes naturlig rundt oss. Kombinasjonen aluminium/galv anbefales ikke utendørs.Rejäl skrev:
Jeg satt og lekte litt med en kalkulator for å beregne vindlast per kvadratmeter som jeg ikke er helt kompetent til å bruke, men jeg får det til at jeg må komme opp i en vindhastighet på 45m/s for å komme over 450kg per panel. Verdiene jeg har brukt er følgende
Høyde:1.5m
Sone:A
Terrengtype:2
Referansevindhastighet:45m/s
Turbulensfaktor:1
Topografifaktor:1
Tetthet:1.25
Sikkerhetsfaktor:0,91
Lastfaktor:1.5.
Beregningen gir meg en vindlast på 2625N/m2 som lander på 4,46kn på et panel på 1.7m2.
Som sagt er dette langt over min kunnskapsnivå, men jeg antar at beregningene forutsetter at det handler om et vertikalt plan som blir truffet av vinden rett på. I mitt tilfelle ligger panelene med 20 graders helling.
Nå er denne beregningen mer en morsom greie å leke med som jeg sikkert har mistolket, men hvis jeg ikke er helt på villspor så bør 8x100mm skruen være fullt tilstrekkelig. Men akkurat som du nevner så skal den prestere over tid.
Jeg hadde satt det med varmforsinkede vognbolter for det holder garantert, så kan du jo holde øye med om aluminiumet gjennom årene føles som dette er noe mer teoretisk enn sannsynlig at det vil skje..K knegolf skrev:Grunnen til det rustfrie er at aluminium kan bli spist opp av sink over tid. Selvsagt skjer dette hovedsakelig hvis det er en form for elektrolytt med i bildet, dvs. forurensninger i vann som treffer innfestningen som saltvann, men også andre baser eller syrer som finnes naturlig rundt oss. Kombinasjonen aluminium/galv anbefales ikke utendørs.
Jeg satt og lekte litt med en kalkulator for å beregne vindlast per kvadratmeter som jeg ikke er helt kompetent til å bruke, men jeg får det til at jeg må komme opp i en vindhastighet på 45m/s for å komme over 450kg per panel. Verdiene jeg har brukt er følgende
Høyde:1.5m
Sone:A
Terrengtype:2
Referansevindhastighet:45m/s
Turbolensfaktor:1
Topografifaktor:1
Tetthet:1.25
Sikkerhetsfaktor:0,91
Lastfaktor:1.5.
Beregningen gir meg en vindlast på 2625N/m2, som ender på 4,46kn på et panel på 1.7m2.
Som sagt er dette langt over min kunnskapsnivå, men jeg antar at beregningene forutsetter at det handler om et vertikalt plan som blir truffet av vinden rett på. I mitt tilfelle ligger panelene med 20 graders helling.
Nå er denne beregningen mer en morsom ting å leke med som jeg sikkert har mistolket, men hvis jeg ikke er helt ute og sykler, så bør 8x100mm skruen være fullt tilstrekkelig. Men akkurat som du nevner, så må den prestere over tid.
Din tretallerken holder jo ikke til evig tid heller..
Vanlige treskruer vil nok løsne med vindkreftene i og med at du kommer til å ha så få..
Jeg synes dere overanalyserer dette.
Du kommer ikke til å trenge så grove skruer.
Jeg har satt 2x5 paneler i 45gr på 2x3 markskruv (Julas jordanker/skruv) på bærebjelke av 120x45 og fagverk på 95x45 cc 1200.
På disse festet jeg skinnen med en type fransk skrue gjennom skinnen.
Bilder finnes i min profil.
Dette har tålt stormer i flere år uten problemer.
Så den konstruksjonen dere diskuterer trenger ikke spesielt grove fester, dekk gavlene med noe restvirke så er det safe.
Du kommer ikke til å trenge så grove skruer.
Jeg har satt 2x5 paneler i 45gr på 2x3 markskruv (Julas jordanker/skruv) på bærebjelke av 120x45 og fagverk på 95x45 cc 1200.
På disse festet jeg skinnen med en type fransk skrue gjennom skinnen.
Bilder finnes i min profil.
Dette har tålt stormer i flere år uten problemer.
Så den konstruksjonen dere diskuterer trenger ikke spesielt grove fester, dekk gavlene med noe restvirke så er det safe.
Klikk her for å svare