Som jeg har forstått det er det bedre lydisolering i en vegg jo tyngre den er. Finnes det da noen grunn til ikke å bruke en markplata (steinull) i en vegg?

Om jeg skal legge inn markplater, hvordan skal jeg da gjøre med tanke på at veggen er 90 mm - kan jeg bruke en 100 mm-markplate og trykke til hardt, eller skal jeg gå for en 70 mm-plate og hva kan jeg da bruke for de resterende 20 millimeterne?

En dum idé skulle jeg gjerne si. Isolasjonen har man for at det ikke skal oppstå resonanslyd, ikke fordi det er tungt. Det er en risiko for at markplaten er såpass stiv at lydbølger forplanter seg i veggen.

ok, takk!
Hvorfra har jeg fått at det er bra at det skal være tungt, gjelder det når man diskuterer plater (OSB sammenlignet med gips)?

Cff skrev:
ok, takk!
Hvorfra har jeg fått at det er bra at det skal være tungt, gjelder det når man diskuterer plater (OSB sammenlignet med gips)?
Jeg har fått lære at materialer med høy densitet demper lyd best. Densitet og tyngde hører jo i viss grad sammen...

ok, så det er bra om man har noe med høy densitet, men som ikke er for stivt (så at ikke lydbølger skal forplante seg som Fozz advarer om)?
Er brannplater i steinull noe midt imellom vanlig steinull og markplater? Kan det i så fall være et godt alternativ?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.