12.887 lest ·
17 svar
13k lest
17 svar
Marinply eller formplyfa til lådsykkel?
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 052 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.052 innlegg
Kom over en oppbrutt lastesykkel i går og tenkte bygge en ny kasse. Har alltid tenkt at forskalingsfiner passer perfekt, men når jeg ser rundt så anbefaler de fleste marin plywood. Den er imidlertid 4 ganger dyrere, så jeg vender meg til dere for råd.
Funker forskalingsfineren eller bør man gå for marinversjonen når man uansett legger ned arbeid på å lage noe bra? Finnes det noe mellomalternativ? Forskalingsfiner med vannfast lim?
Funker forskalingsfineren eller bør man gå for marinversjonen når man uansett legger ned arbeid på å lage noe bra? Finnes det noe mellomalternativ? Forskalingsfiner med vannfast lim?
Formplyfa brukes til støping og tåler fuktighet godt, og er veldig sterkt. Jeg har selv en plate som har stått ute i et par år, og den har ikke gått i oppløsning i materialet. Men husk at de veier ganske mye, så bilen blir tung. Kanskje en lettere plate og maling.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 239 innlegg
Karosseriplywood kan jo være et alternativ. Brukes også kalles slitasjebeskyttelsesplywood og dørkplywood. Fredricsons i Arlöv er grossist, men hva jeg har forstått Har de åpent for privatpersoner noen timer i uken. http://www.fredricsons.com/upload/Fredricsons_sortimentslista-2016_webb.pdf
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 052 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.052 innlegg
Er det lettere å forme formplyfa eller står form bare for at man kan bygge rette former?
Tenker at jeg burde kunne få ned vekten ved å bruke 9 mm i sidene.
Skal sjekke med trelastlageret hva de har og kan ta hjem, ellers var fredricssons et bra tips.
Tenker at jeg burde kunne få ned vekten ved å bruke 9 mm i sidene.
Skal sjekke med trelastlageret hva de har og kan ta hjem, ellers var fredricssons et bra tips.
Det går å bøye tynnere plywoodplater litt og mest i en retning (avhengig av retningene på lagene). Så hvis du vil ha 8 mm tykk, kan du ta 2 stk 4 mm og montere oppå hverandre og få til en rundet form.L Liteavvarje skrev:
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 052 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.052 innlegg
Var på trelasthandelen i dag og rekognoserte litt. De har 4 mm (også 7, 9 og 12 mm) furuplywood som ifølge selgeren skal være limt med vannfast lim til rimelig pris.
Med hvilken radius kan man tenke seg å lykkes med å bøye to plater 4 mm plywood? Ville det være mulig å bøye platene rundt på tre sider av kassen (to hjørner) med en radius på 15-20 cm?
Med hvilken radius kan man tenke seg å lykkes med å bøye to plater 4 mm plywood? Ville det være mulig å bøye platene rundt på tre sider av kassen (to hjørner) med en radius på 15-20 cm?
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 052 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.052 innlegg
Hmm. Vil jo ha det relativt bratt. Kanskje må man løse det med flere deler. Det hadde jo vært fint om man kunne spenne sammen hele boksen med to deler, en som løper som en U på sidene og baksiden, og en som utgjør bunnen og forsiden...
Edit: Virker allikevel ikke umulig... hva bør jeg lime sammen platene med når jeg har bøyd dem? Gjetter at biltemas vannfaste trelim ikke anbefales. På de amerikanske sidene jeg har lest nå, anbefales west-epoksysystem. Hva er den norske motparten?
Edit: Virker allikevel ikke umulig... hva bør jeg lime sammen platene med når jeg har bøyd dem? Gjetter at biltemas vannfaste trelim ikke anbefales. På de amerikanske sidene jeg har lest nå, anbefales west-epoksysystem. Hva er den norske motparten?
Sist redigert:
West system epoxi finnes hos velassorterte båttilbehørsbutikker her i norge. Men om du ikke trenger deres ulike brahatilbehør fungerer vanlig epoksy fra for eksempel biltema nesten like bra og er lett å få tak i.K Kallebo skrev:Hmm. Vil jo ha det relativt brått. Kanskje må man løse det med flere deler. Det hadde jo vært fint om man kunne spenne sammen hele boksen med to deler, en som løper som en U på sidene og baksiden og en som utgjør bunn og fremside...
Edit: Verker likevel ikke umulig... hva bør jeg lime sammen platene med når jeg har bøyd dem? Gjetter at biltemas vannfaste trelim ikke anbefales. På de amerikanske sidene jeg har lest nå anbefales west-epoxisystem. Hva er den norske ekvivalenten?
Om du likevel er inne på å beskytte hele konstruksjonen med epoxy, kan du velge kryssfiner som ikke er krysslimt, men der fibrene ligger samme vei i alle lag. Da er det lett å lage en pen radius.