K
Kom over en oppbrutt lastesykkel i går og tenkte bygge en ny kasse. Har alltid tenkt at forskalingsfiner passer perfekt, men når jeg ser rundt så anbefaler de fleste marin plywood. Den er imidlertid 4 ganger dyrere, så jeg vender meg til dere for råd.

Funker forskalingsfineren eller bør man gå for marinversjonen når man uansett legger ned arbeid på å lage noe bra? Finnes det noe mellomalternativ? Forskalingsfiner med vannfast lim?

L
Formplyfa brukes til støping og tåler fuktighet godt, og er veldig sterkt. Jeg har selv en plate som har stått ute i et par år, og den har ikke gått i oppløsning i materialet. Men husk at de veier ganske mye, så bilen blir tung. Kanskje en lettere plate og maling.

• Liker
Magnus Wretborn og 1 annen
  • Laddar…
L
Karosseriplywood er veldig tunge de også, samme som jeg har på tilhengeren.

K
Er det lettere å forme formplyfa eller står form bare for at man kan bygge rette former?

Tenker at jeg burde kunne få ned vekten ved å bruke 9 mm i sidene.

Skal sjekke med trelastlageret hva de har og kan ta hjem, ellers var fredricssons et bra tips.

L
Det går ikke an å endre noen plate i det hele tatt, alle er mer eller mindre stive, du bør nok ta tak i en plate hva det nå blir, fysisk for å kjenne vekten og muligheten til å bruke.

K
Karosseri/slitplyfan finnes helt ned til 6,5 mm tykkelse og veier da kun 4,7 kg/m2 mot 8-10 for 12 mm

• Liker
Liteavvarje
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Det går ikke å forandre noen plate overhodet, alle er mer eller mindre stive, du bør nok ta tak i en plate hva det nå blir, fysisk for å kjenne vekten og muligheten til å bruke
Det går å bøye tynnere plywoodplater litt og mest i en retning (avhengig av retningene på lagene). Så hvis du vil ha 8 mm tykk, kan du ta 2 stk 4 mm og montere oppå hverandre og få til en rundet form.

• Liker
Kallebo og 1 annen
  • Laddar…
K
Var på trelasthandelen i dag og rekognoserte litt. De har 4 mm (også 7, 9 og 12 mm) furuplywood som ifølge selgeren skal være limt med vannfast lim til rimelig pris.

Med hvilken radius kan man tenke seg å lykkes med å bøye to plater 4 mm plywood? Ville det være mulig å bøye platene rundt på tre sider av kassen (to hjørner) med en radius på 15-20 cm?

L
Er nok tvilsomt at det går, virker ganske brått, noen ganger brukes damp til å bøye tre, men tror ikke du har det, har ikke gjort det noen gang med å bøye plater.

• Liker
Kallebo
  • Laddar…
K
Hmm. Vil jo ha det relativt bratt. Kanskje må man løse det med flere deler. Det hadde jo vært fint om man kunne spenne sammen hele boksen med to deler, en som løper som en U på sidene og baksiden, og en som utgjør bunnen og forsiden...

Edit: Virker allikevel ikke umulig... hva bør jeg lime sammen platene med når jeg har bøyd dem? Gjetter at biltemas vannfaste trelim ikke anbefales. På de amerikanske sidene jeg har lest nå, anbefales west-epoksysystem. Hva er den norske motparten?

Sist redigert:
K
Tenker meg at det skal bli på denne måten. Bare i ett eller to avsnitt.

• Toseters lastesykkel med brun kurv, svart ramme og hvite dekk, designet for bytransport.
L
Underbare former
Vil ikke gjøre deg lei deg, men den typen er formpresslimte og trenger nok litt grovere maskiner til det, har sett på video hvordan de gjør det.

F
K Kallebo skrev:
Tenker på at det skal bli som dette. Bare i ett eller to stykker.
Nei du, det der rydder du ikke opp med plywood. Lag en firkantet kasse i stedet. Eller bygg en stilfull form og håndlegge en pen balje i glassfiber.

K Kallebo skrev:
Hmm. Vil jo ha det relativt brått. Kanskje må man løse det med flere deler. Det hadde jo vært fint om man kunne spenne sammen hele boksen med to deler, en som løper som en U på sidene og baksiden og en som utgjør bunn og fremside...

Edit: Verker likevel ikke umulig... hva bør jeg lime sammen platene med når jeg har bøyd dem? Gjetter at biltemas vannfaste trelim ikke anbefales. På de amerikanske sidene jeg har lest nå anbefales west-epoxisystem. Hva er den norske ekvivalenten?
West system epoxi finnes hos velassorterte båttilbehørsbutikker her i norge. Men om du ikke trenger deres ulike brahatilbehør fungerer vanlig epoksy fra for eksempel biltema nesten like bra og er lett å få tak i.
Om du likevel er inne på å beskytte hele konstruksjonen med epoxy, kan du velge kryssfiner som ikke er krysslimt, men der fibrene ligger samme vei i alle lag. Da er det lett å lage en pen radius.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.