K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 868 innlegg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1.868 innlegg
Halloh, har en gammel innvendig loftsluke med litt uvanlige mål som ikke har noe isolasjon å snakke om.
Luken er bare en luke, dvs ingen integrert trapp eller lignende og jeg trenger ikke noen trapp nå heller.
I forbindelse med en tilleggsisolering vil jeg bytte ut luken men har ikke funnet noen som selger verken riktig mål eller måtilpasset isolert luke. Jeg kan ikke enkelt sette inn en større luke da den eksisterende går rett gjennom en takstol som har blitt avvekslet, luken er festet i avvekslingene.
Noen som har tips på et sted man kan målbestille en fornuftig isolert loftsluke?
Luken er bare en luke, dvs ingen integrert trapp eller lignende og jeg trenger ikke noen trapp nå heller.
I forbindelse med en tilleggsisolering vil jeg bytte ut luken men har ikke funnet noen som selger verken riktig mål eller måtilpasset isolert luke. Jeg kan ikke enkelt sette inn en større luke da den eksisterende går rett gjennom en takstol som har blitt avvekslet, luken er festet i avvekslingene.
Noen som har tips på et sted man kan målbestille en fornuftig isolert loftsluke?
Hadde selv samme og vekslet av både på lengden og bredden, kan du veksle av med å legge en regel oppå takstoler og henge den som er vekslet med bjelkejern før du kutter ut, så måtte jeg gjøre og angrer ikke det arbeidet, herlig med god plass opp
Ta noen skiver isolasjon av frigolittyp og sag ut slik at de nøyaktig passer i hullet, og øverst en skive som er større enn hullet. Fest sammen, lirke deretter denne på plass når du går ned fra loftet, slik at den henger i hullet, før du lukker luken.
Du framfører det som at det skulle være noe av en ironi å lage en større luke,Staffan2000 skrev:
hvor ligger feilen i å si en slik ting, og et tips om at det går an å gjøre
Men, men, det er som vanlig at når det kommer et forslag og det ikke passer herrene, at de da snur rundt og forkaster det som skitt, uansett hvem som har kommet med det.
Det er vel opp til TS å avgjøre hvordan det skal bli og verken du, noen annen eller jeg skal blande oss i det.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Vi hadde noe lignende i vårt første hus.Anna_H skrev:
En luke av samme "allmogepanel" som innerstaket var kledd med.
Skrudd sammen på en ramme, som stakk ut et par cm rundt om.
Denne rammen hvilte altså på takpanelet rundt om,
og med vanlige P-tetningslister for litt lufttetting.
Og så 2 x 10 cm polystyren-skiver oppå med nesten "presspasning".
Luken var altså uten hengsler, man trykket den opp når man skulle opp og inspisere på loftet.
Noe som var enkelt, for luken var "fjærlett"
Beste "liteavvarje"!L Liteavvarje skrev:Du fremfører det som at det skulle være noe av en ironi å lage en større luke,
hvor ligger feilen i å si en slik ting, og et tips om at det går an å gjøre
Men, men, det er som vanlig at når det kommer et forslag og det ikke passer herrene, at da snurre rundt og forkaste det som dritt, uansett hvem som har kommet med det
Det er vel opp til TS å avgjøre hvordan det skal bli og verken du, noen annen eller jeg skal legge oss i det
Ettersom TS ikke var interessert i å endre lukestørrelsen, kunne jeg ikke tyde ditt svar, derav spørsmålstegnet!
Det var det hele!
Synes ikke også du at Anna H har en strålende løsning. Så bra at loftslukeproblemet får anses for å være løst?
Staffan
Ikke helt feil om man ikke vil sage i taketStaffan2000 skrev:
Klikk her for å svare