Hei!
Helt siden vi flyttet inn i huset i 2015, har den evige føljetongen "få trappen stille" pågått!
I dag ble det imidlertid et steg fremover, og jeg er nå nesten helt sikker på at det er barnlisterna under trinnene som knirker! Trappen har vært åpen fra begynnelsen, men forrige eier gjorde den "lukket" ved å feste perlesponplater (6mm sponplate) på barnlisterna og i bakkant av trinnene. Disse ble fuget og malt etterpå!
I begynnelsen var jeg sikker på at det var i fugene rundt opptrinnene som knirket, men etter å ha skåret bort fugene, fjernet overflødig maling, sluppet festingen i opptrinnenes underkant, og deretter prøvd å gjøre det motsatte og bare feste i underkant, flyttet opptrinnene 2-3 mm i overkant fra trinnene osv. uten fremgang, prøvde jeg til slutt å gi meg på barnlisterna, og da ble det forskjell! De er montert etter alle kunstens regler, men når forrige eier malte trappen, ble det også påført mye maling på disse, så glippen mellom trinn og barnlist var fylt av maling som gjorde at det knirket!
Men nå til min fundering, når barnlisterna er skrapt rene for overflødig maling og blitt "knirk-frie", vil jeg friske opp trappen litt, det er mange skruehull osv. i opptrinnene. Kan jeg fuge sprekkene rundt opptrinnene igjen, eller vil dette også knirke? Jeg vet jo ikke om det også var en kilde til knirken siden jeg fjernet de først...