Holder på med litt finsnekkeri i gulv og rundt vinduer og lignende. I går kjøpte jeg nærmere 30 lpm planhøvlet 21x69mm og 15x69mm. Nå når jeg har begynt å sage opp deler til en innramming og detaljer i et furugulv merker jeg at målene på virket ligger alt fra 65mm-69mm. Utrolig irriterende da det er forskjell på 3-4mm. Skal man akseptere dette? Alt er handlet fra en lokal velassortert byggevarehandel og samtlige bord tatt fra samme bunt.

Det var vel litt stor spredning. Finnes sikkert en standard som styrer. Men en viss spredning må man regne med bl.a. på grunn av fuktinnholdet.

K
Det er irriterende stor spredning på det dimensjonshøvlede virket. Finnes en standard å finne på for eksempel Träguiden. Det får tydeligvis avvike med +-1 mm. Skal man ha det til møbelsnekkeri bør man nok spesialbestille med krav på eksakthet...

Edit: bilde fra Träguiden.
35-tvasnittsmatt-avvikelser-hyvlat-virke.jpg

Sist redigert:
Ja irriterende er ordet. Jeg kan akseptere +-1-2mm men her skiller det minst 4mm mellom flere bord.

Ta med plankene til firmaet og bytt. Ta med et skyvelære og velg ut så du får så liten diff som mulig.

Kallebo skrev:
Det er irriterende stor spredning på det dimensionshøvlede treverket. Finnes en standard å finne på eksempelvis treguiden. Det får tydeligvis skille +-1 mm. Skal man ha det til møbelsnekring bør man nok spesialbestille med krav på nøyaktighet...

Edit: bilde fra treguiden.
[bild]
Dimensionshøvlet er vel vanlig regelvirke? Planhøvlet forventes vel å være betydelig bedre?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.