Jeg planlegger å ta bort en døråpning inn til en gang. Veggen er bærende og jeg vil sette inn en maks 70mm høy stålbjelke for å bære av taket. Åpningen blir 150cm bred. Huset er et 1-etasjes rekkehus med flatt tak så lasten er ikke spesielt høy, bor i Stockholm så så mye snø har vi ikke. Det gjør ikke så mye om bjelken bøyer seg litt ved maks belastning.
Finnes det noen passende stålbjelker som bør klare kravene og er det i så fall en U- eller H-bjelke som gjelder?
Mvh
Michel
Finnes det noen passende stålbjelker som bør klare kravene og er det i så fall en U- eller H-bjelke som gjelder?
Mvh
Michel
Det er 1-plans rekkehus bygget i 1957 basert på vegg- og takelementer (Elementhus), det finnes altså ingen tradisjonell regelstamme. Døråpningen er i midtveggen i huset som har en total bredde på rundt 5,5 m og går på tvers av takstolenes retning.
Så takstolene hviler på denne veggen, selv om det bare er 5,5 meter i spennvidde? Er du sikker på at den er bærende?
Edit: Og nå skjønte jeg at det er flatt tak og ikke en tradisjonell takkonstruksjon. Tror noen andre får svare på hvordan du skal dimensjonere, dette er utenfor mitt område.
Edit: Og nå skjønte jeg at det er flatt tak og ikke en tradisjonell takkonstruksjon. Tror noen andre får svare på hvordan du skal dimensjonere, dette er utenfor mitt område.
Noen som vet om det finnes HEA- eller HEB-bjelker som er maks 70 mm høye?
I de listene som jeg har funnet står det ingen mål, bare produktnavn som "HEB 100". Er "100" = 100 mm i høyde?
I de listene som jeg har funnet står det ingen mål, bare produktnavn som "HEB 100". Er "100" = 100 mm i høyde?
Se f.eks: www.bengtssonssmide.se/
Klikk her for å svare