Hei alle!
Bygger ut huset og det blir en krypkjeller under tilbyggingen.
Dro og kjøpte trossbottenboard 55x120 cm. Men oppdaget nå at byggfirmaet har bygget slik at det ikke er nøyaktig 120 cm lange rom, men ca 125.
Er det greit å la det være en glippe? Eller blir det til å bite tennene sammen og tilbringe helgen med å sage til 60 remser, for å dekke helt?
Over boarden kommer det til å bli 10 cm cellplast, og over det 12 cm glassull.
Jeg forstår problematikken med fukt som når opp i gulvbjelkelaget, men håper at cellplasten tar det.
Hva sier dere?
Tusen takk på forhånd!
Bygger ut huset og det blir en krypkjeller under tilbyggingen.
Dro og kjøpte trossbottenboard 55x120 cm. Men oppdaget nå at byggfirmaet har bygget slik at det ikke er nøyaktig 120 cm lange rom, men ca 125.
Er det greit å la det være en glippe? Eller blir det til å bite tennene sammen og tilbringe helgen med å sage til 60 remser, for å dekke helt?
Over boarden kommer det til å bli 10 cm cellplast, og over det 12 cm glassull.
Jeg forstår problematikken med fukt som når opp i gulvbjelkelaget, men håper at cellplasten tar det.
Hva sier dere?
Tusen takk på forhånd!
Mener dere at jeg setter inn ekstra bjelker der sprekken er? Hmm ja, kanskje det.
Men hvis sprekken er mer enn 45 mm blir det jo en liten luftspalte igjen uansett, hvordan håndterer man det? Kan det være sånn?
Og jeg har lært at krypkjellere per definisjon er fy-fy, blir alltid fuktproblemer...
Men hvis sprekken er mer enn 45 mm blir det jo en liten luftspalte igjen uansett, hvordan håndterer man det? Kan det være sånn?
Og jeg har lært at krypkjellere per definisjon er fy-fy, blir alltid fuktproblemer...
Hmm jeg forstår ikke hvor 45-erne skal sitte. Firmaet har allerede satt 28x70 spikerslag under bjelkene som støtte for trossbottensskivene. Kan 45-erne sitte i bjelkelaget og fylle ut?
Aha ja men altså det glipper ikke på den ledden. Det glipper fordi platene bare er 120 cm lange. Men byggeherrene har satt tverrgulvlektene på ca 125 cm avstand (varierer en del).
Hehe. De var nok litt dyrere. Det er jo vanlig masonite men med mål som skal passe i bjelkelaget. Men i mitt tilfelle passet de ikke helt, det blir en del luft igjen på lengden...
Men men. Hvor kritisk er det med luftspalte (slik at celleplasten er synlig)? Viktig å dekke eller går det bra? Hvis trossbunnplatene bare skal holde oppe isolasjonen så funker det jo. Men hvis det skal være helt dekket så er jeg jo ikke i mål...
Men men. Hvor kritisk er det med luftspalte (slik at celleplasten er synlig)? Viktig å dekke eller går det bra? Hvis trossbunnplatene bare skal holde oppe isolasjonen så funker det jo. Men hvis det skal være helt dekket så er jeg jo ikke i mål...
Sist redigert:
Skissert!
Jeg trekker opp litt ekstra tynne for å dekke sprekkene. Er jo lettere å kappe til sånn og skru opp, enn å begynne å kappe remser av trossboarden.
Takk og god natt alle!
Jeg trekker opp litt ekstra tynne for å dekke sprekkene. Er jo lettere å kappe til sånn og skru opp, enn å begynne å kappe remser av trossboarden.
Takk og god natt alle!
absolutt ikke vanlig masonitt, både tykk og oljeherdet skal den væreSir Duke skrev:Hehe. De var nok en anelse dyrere. Det er jo vanlig masonit men med mål som skal passe i bjelkelaget. Men i mitt tilfelle passet de ikke helt, blir en del luft igjen på lengden...
Men men. Hvor kinkig er det med luftspalten (slik at celleplasten er synlig)? Viktig å dekke eller klarer det seg? Hvis bunnbrettene kun skal holde oppe isolasjonen så funker det jo. Men hvis det skal være helt dekket så er jeg jo ikke i mål...
Klikk her for å svare