Kommer legge en ti mm sponplate over de spora gulvvarmeskivene. Dette for å gjøre det lettere for det tynne vinylgulvet. Spørsmålet jeg har er om man da egentlig trenger plater? Jeg tenker at slyngene blir "innebygd" i sponplaten.

Platene reduserer risikoen for at det blir varme striper i gulvet med kalde områder imellom. Dessuten holder platene den motvillige slangen på plass i sporene under leggingen. 10 mm er ikke særlig innlemmet, tror jeg, og sponplaten i seg selv sprer nok ikke varmen spesielt godt.

Nei man må ikke ha plater, men om resultatet blir greit eller katastrofe avhenger av:
1 hvor mye varme de skal overføre (litt varme fungerer bedre)
2 hvor tett de ligger (tettere fungerer bedre)
3 om du vil ha komforten i gulvet, at det er en jevn varme.
4 er energikilden varm for eksempel ved, så er det ikke like følsomt. Er det derimot varmepumpe, så vil man ha så kald varme som mulig, dvs. bra spredning =plater

Sist redigert:
U
Når jeg går på vårt gulv kjenner jeg hvor det ligger plater og ikke.

Dette med varmt og kaldt i kombinasjon med hverandre har en tendens til å "lure" sinnet. Det kalde oppleves som kaldere hvis det er noe varmere ved siden av og omvendt.

Jeg var på Naturhistorisk Museum for noen uker siden, der var det en greie som demonstrerte dette fenomenet på en effektiv måte. Det var tynne kobberrør (type bremserør på en bil), fra den ene siden sirkulerte "svalt" vann i røret, fra den andre siden "lunkent".
De hadde så viklet disse annenhver gang rundt et håndtak som man skulle ta på med hånden, den naturlige spontane ryggmargsrefleksen ble å rive bort hånden derfra... Man skjønte ikke direkte hvorfor, om det opplevdes for kaldt eller for varmt, det føltes bare "galt"...

Jeg gjetter at det foreligger viss risiko for at du får en mildere form av dette fenomenet om du får slynger i gulvet som er varmere og kaldere. Det er nok ikke uten grunn at disse platene er utviklet.

Jeg hadde definitivt lagt varmeplater. Tre leder varme dårlig, så det vil bli vanskelig å få spredning i sideveis mellom slyngene. Dessuten er sporene ment for en plate, så det blir ganske mye luft mellom slange og sponplate, med veldig stor risiko for dårlig resultat. Varmeledning krever kontakt.
Så vil det være nærmest umulig å få slangen til å ligge i sporene når du legger den ut. Den er virkelig sta til den ligger på plass.
Så bedre varmeoverføring, lettere å legge. Absolutt ikke verdt risikoen for å spare noen 1000:-. Det finnes alternative leverandører på gulvvarmeplater, og ofte lett å finne på Finn.no, hvis kostnaden er et problem.

Jeg har brukt både plater fra billigvvs.se og LK plater jeg har kommet over billig på Finn.no. Ingen større forskjell på dem.

K Kasken skrev:
Dette med varmt og kaldt i kombinasjon med hverandre har en tendens til å "lure" sinnet. Det kalde oppleves som kaldere om det finnes noe varmere ved siden av og omvendt.

Jeg var på Naturhistorisk Museum for noen uker siden, der var det en greie som demonstrerte dette fenomenet på en effektiv måte. Det var tynne kobberrør (typ bremserør på en bil), fra den ene siden sirkulerte "svalt" vann i røret, fra den andre siden "lunkent".
De hadde så viklet disse annenhver gang rundt et håndtak som man skulle ta på med hånden, den naturlige spontane ryggmargsrefleksen ble å rive bort hånden derfra..... Man skjønte ikke direkte hvorfor, om det opplevdes for kaldt eller for varmt, det føltes bare "feil"....

Jeg gjetter at det foreligger viss risiko for at du får en mildere form av dette fenomenet om du får rør i gulvet som er varmere og kaldere. Det er nok ikke uten grunn at disse platene er laget.
Men det burde isåfall funke med tynn aluplåt i store ark. Synes “fabrikkplatene” er så forferdelig dyre!

Du gjør det en gang. Hvorfor ikke gjøre det ordentlig fra starten av.

Gnitenhet bedrar visdommen og du vil angre deg hvis alternativet ikke blir like bra som produsenten har tenkt fra starten av.

Legg plater, aluminium er det materialet som leder varme best.
det er en engangskostnad, så over tid er det verdt det alle dager i uken...

R roglie skrev:
Men det burde i så fall funke med tynn aluplåt i store ark. Synes "kjøpeplaterne" er så fryktelig dyre!
Hei
Platene er en del av gulvvarmesystemet og skal brukes for å få ut tilstrekkelig effekt for å varme opp rommet. Har du et gammelt hus er det ikke sikkert at bare gulvvarme er tilstrekkelig for å oppnå normal romtemperatur. Tror de fleste leverandører kun beregner 45-50W per kvadratmeter.

Tenk også på at sponplate også isolerer bort varmen, finnes oftest tabeller hos leverandøren om dette. I baderom sparkles gulvvarmen inn i henhold til produsentens anvisninger.

Lykke til!/ Björkskär

R roglie skrev:
Men det borde isf funka med tunn aluplåt i stora ark. Tycker ”köpeplåtarna” är så hiskligt dyra!
Tja, om du kan kjøpe aluminiumplate fra annet hold til en bedre pris enn produsentens så spiller det jo ikke noen rolle hvem som har laget dem.

Men, selv om du kan få en "ren" plate billigere så bør du tenke på at du trenger å bøye platen din rundt røret og sørge for at den virkelig ligger plant etterpå, så du må nok lage en form for jigg og legge ned en hel del arbeid for å få den riktig.

Så tenk nøye gjennom om det virkelig er verdt det. Hvis du klarer å få platen litt ujevn, er det stor risiko for at sponplaten din ikke vil være nok for å jevne ut alt, og du kan få et gulv som knirker og minner deg om de få kronene du sparte hver gang du går over gulvet...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.