Har har nettopp isolert ferdig i attefallshuset og skal nå sette opp dampsperren. Det er minusgrader ute nå, så jeg lurer på om jeg må kjøpe en byggvifte eller lignende for å varme opp huset før jeg setter opp plasten
Eller går det å sette opp plasten likevel til tross for kulden?
Har har precis isolert ferdig i attefallshuset og skal nå sette opp dampsperren. Det er jo minusgrader ute nå så jeg vurderer om jeg må kjøpe en byggvifte eller lignende for å varme opp huset før jeg setter opp plasten
Eller går det å sette opp plasten allikevel til tross for kulden?
Velger du plast skal du vel for all fremtid ha huset oppvarmet? Vil være en veldig liten kostnad med en byggvifte og energien til den sammenlignet med oppvarmings kostnaden for neste år eller for de kommende 10 eller 50årene
Ja du trenger å ha varmen på, du trenger også å ha sikret fuktighetskvoten i virket før du setter igjen med plast. Men har virket ikke blitt utsatt for noe fukt, så skal det ikke være noen komplikasjoner.
Har har precis isolert ferdig i attefallshuset og skal nå sette opp fuktsperren. Det er jo minusgrader ute nå, så jeg vurderer om jeg må kjøpe en byggvifte eller lignende for å varme opp huset før jeg setter opp plasten
Eller går det å sette opp plasten likevel til tross for kulda?
Nei, det er motsatt. Du skal ikke ha noe varme på.
Hvis du begynner å varme opp huset før du har satt opp dampsperren, får du jo nettopp den situasjonen du vil unngå, selve grunnen til å ha dampsperren. Så det beste er at du kan sette opp dampsperren når det er samme temperatur gjennom alt materialet.
Velger du plast skal du vel for all fremtid ha huset oppvarmet? Lær være en meget liten kostnad med en byggvifte og energien til den sammenlignet med oppvarmingskostnaden for neste år eller for de kommende 10 eller 50årene
Nå var jo ikke det svar på spørsmålet. Spørsmålet var om jeg trengte å varme opp huset nå når jeg setter opp plasten.
Og svaret er at så fort du har fått opp plasten må du alltid holde bygget oppvarmet og at kostnaden for byggvifte og strøm under byggetiden vil være ubetydelig sammenlignet med de kommende kostnadene for oppvarming
Angående dampsperren. Jeg skulle gjerne tapet den mot vinduet. Men ventilatoren på vinduskarmen ligger så lavt at jeg knapt får plass med foringen under ventilasjonshullet.
Hadde gått med plasten frem til vindushullet, så teipet fast plasten inn under vinduet rundt omkring og deretter mykfugemasset rundt vinduet slik at mykfugen setter seg mot vinduet og teipen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.