Lurer på om det er noen som vil være vennlig å hjelpe meg med et spørsmål.
Hadde feieren hjemme for å sjekke skorsteinen, men han bemerket straks at kjøkkenet som er på den andre siden av skorsteinen er for nær veggen som skap og slikt er festet på. Gipsveggen er satt opp på 45x95 stendere som ligger mot skorsteinsveggen, altså er det rundt fem cm mellomrom. Han mente at det skulle settes opp minerittplater og at mellomrommet skal være 10cm. Noe som innebærer at jeg må ta ned HELE kjøkkenet, flytte ut veggen fem cm og montere minerittplater, og deretter sette opp kjøkkenet igjen.
Kan det være rett oppfattet av meg??
Fikk ikke helt klart for meg heller om minerittplatene skulle sitte tett inntil murstokken eller om det skal reises opp en ramme ti cm fra murstokken og deretter settes minerittplater og gipses utenpå det.
Vet noen hva jeg snakker om, så ville jeg være svært takknemlig for noen svar. Har full intensjon om å gjøre det selv da jeg bygger det meste selv, bare det at jeg ikke har støtt på noe lignende før og ble derfor litt rådvill. Får jeg bare klart for meg hvordan det skal se ut, så smeller jeg lett opp det.
Mvh
Fredrik
Hadde feieren hjemme for å sjekke skorsteinen, men han bemerket straks at kjøkkenet som er på den andre siden av skorsteinen er for nær veggen som skap og slikt er festet på. Gipsveggen er satt opp på 45x95 stendere som ligger mot skorsteinsveggen, altså er det rundt fem cm mellomrom. Han mente at det skulle settes opp minerittplater og at mellomrommet skal være 10cm. Noe som innebærer at jeg må ta ned HELE kjøkkenet, flytte ut veggen fem cm og montere minerittplater, og deretter sette opp kjøkkenet igjen.
Kan det være rett oppfattet av meg??
Fikk ikke helt klart for meg heller om minerittplatene skulle sitte tett inntil murstokken eller om det skal reises opp en ramme ti cm fra murstokken og deretter settes minerittplater og gipses utenpå det.
Vet noen hva jeg snakker om, så ville jeg være svært takknemlig for noen svar. Har full intensjon om å gjøre det selv da jeg bygger det meste selv, bare det at jeg ikke har støtt på noe lignende før og ble derfor litt rådvill. Får jeg bare klart for meg hvordan det skal se ut, så smeller jeg lett opp det.
Mvh
Fredrik
Med forbehold om at jeg har misforstått... 10cm mellomrom og deretter mineritplater. Normalt 20cm mellomrom, men med minerit kan man gå ned til 10cm.
Er faktisk ikke helt sikker på mitt svar, så hvis noen andre er bombesikre på noe annet så bøyer jeg meg.
Er faktisk ikke helt sikker på mitt svar, så hvis noen andre er bombesikre på noe annet så bøyer jeg meg.
Avstanden er sikkert riktig.
Det finnes regler for alt.
Avhengig av hvilket materiale du bruker
kanskje det går an å redusere avstanden.
Det finnes brannsikkerhetsplater i gips type protect f (ikke sikker på navnet).
Kan være lettere å jobbe med enn minerit.
Han mente sikkert at du skal ha en luftspalte mot
skorsteinen.
Har du peis eller innsats?
Kanskje finnes det info fra hvor du kjøpte det fra.
Mvh Putte
Det finnes regler for alt.
Avhengig av hvilket materiale du bruker
kanskje det går an å redusere avstanden.
Det finnes brannsikkerhetsplater i gips type protect f (ikke sikker på navnet).
Kan være lettere å jobbe med enn minerit.
Han mente sikkert at du skal ha en luftspalte mot
skorsteinen.
Har du peis eller innsats?
Kanskje finnes det info fra hvor du kjøpte det fra.
Mvh Putte
Jo han mente at det skulle være en luftspalte mellom pipen og veggen til kjøkkenet. Visste ikke at det fantes brannklassifiserte gipsplater, men takk for tipset. Skal definitivt sjekke det ut.
Det er to peiser i samme skorstein, en i stuen og en i soverommet.
Huset er bygd for lenge siden, og da kjøkkenet ble renovert en gang tidlig på åttitallet, var ikke peisene i drift, og veggen ble reist uten hensyn til brannklasser. Nå hadde jeg imidlertid tenkt å begynne å bruke peisene igjen, dermed blir det til å rive ut kjøkkenet. Men på den andre siden blir det jo nytt og friskt.
Det er to peiser i samme skorstein, en i stuen og en i soverommet.
Huset er bygd for lenge siden, og da kjøkkenet ble renovert en gang tidlig på åttitallet, var ikke peisene i drift, og veggen ble reist uten hensyn til brannklasser. Nå hadde jeg imidlertid tenkt å begynne å bruke peisene igjen, dermed blir det til å rive ut kjøkkenet. Men på den andre siden blir det jo nytt og friskt.
Klikk her for å svare