1.179 lest ·
12 svar
1k lest
12 svar
Må bunnsvillen være forankret i betongplaten, bef. hus
Jeg har et hus der svillen tidligere har vært fastspikret i bjelker som har vært støpt inn i betongplaten.
Jeg har fjernet de innstøpte bjelkene og dermed sitter ikke svillen fast i noe. Jeg har montert plater på veggen.
Trenger jeg å fjerne platene og feste svillen, eller kan jeg la være å forankre svillen?
Hvis svillen skal forankres, hvordan gjør jeg det på best mulig måte og hvor tett?
Jeg har fjernet de innstøpte bjelkene og dermed sitter ikke svillen fast i noe. Jeg har montert plater på veggen.
Trenger jeg å fjerne platene og feste svillen, eller kan jeg la være å forankre svillen?
Hvis svillen skal forankres, hvordan gjør jeg det på best mulig måte og hvor tett?
Absolutt et godt valg, men lengden på ekspanderspiken er for kort hvis man spikrer en 45mm syll, da kreves minst 90mm i lengde, gjerne 110 hvis man kan bore så dypt uten å risikere noe i betongen.M -MH- skrev:
Tidligere har det vært spikret hver 1,5m omtrent.M -MH- skrev:
Jeg har kjøpt rustfri betongskrue nå som jeg tenkte å feste. Ifølge lenken
https://www.proffsmagasinet.se/bygg...ongskruv-utv-c3-1230-x-120-mm-25-pack-3009706
Med tanke på at jeg allerede har satt opp plater på yttervegg, så føles det litt for drygt å sette skruer i hvert rom... Jeg tenker kanskje mer hver 3. meter?
Ville denne fungert som er 100mm? Ville man ikke hatt noe med større hode?J Jansson69 skrev:
https://www.proffsmagasinet.se/bygg...panderspik-borr-o6-mm-100-mm-100-pack-3053525
Så det er altså bare å montere ned all gips og osb på ytterveggen da mener du? :/
Den er litt klen, bedre med 8mm i diameter som MH ovenfor foreslo ja, 100mm i lengde rekker til en 45mm bunnsvill..M mattiasohult skrev:
Ja dessverre så trenger du å forankre veggene bedre enn hver tredje meter, tenk på at ved dører så er det ekstra viktig med god forankring da disse slås igjen og skaper dermed ugagn for veggen..
Ja et hus utsettes for enorme løft krefter ved vind og spesielt ved sterkere vinder, men også vindtrykk sidelengs kunne flytte veggene, siden veggen er utsatt ved ytterdører da disse ofte slenges igjen da oppstår vibrasjoner og trykk på veggen.
Sage opp ruter i veggplatene 5x5cm eller større, nederst på veggen (enklest med multimaskin) 60/100cm c/c avstand, så kan du deretter montere vinkelbeslag med skruer inn i syll/veggstolpe og deretter bore ekspander ned i betongen. Rutene kan deretter lappes igjen med gips+sparkel alternativt en gulvsokkel som dekker.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Lägga dekorationssten runt huset, behöver det vara krångligt?
Grund & Markarbeten -
Altangolv 15 år gammalt – behöver jag underhålla eller låta vara?
Altan & Uteplats -
Strömsladden, behöver den vara 16A tålig?
El -
Köldbärarvätska, behöver jag vara orolig?
Värmepumpar -
Hur jämnt behöver golvspån vara innan flytspackel?
Golv