Jeg tenkte å brenne bordene til plantekassene som jeg holder på å bygge. Spørsmålet er om de må være høvlet? Hvorfor i så fall? Og hva skjer om de ikke er høvlet? (Lånt bilde)

• Brente treplanker brukt til bygging av odlingskasser, med synlig varmebehandling, plassert på bakken med grønne planter i bakgrunnen.
M Maijan skrev:
Jeg tenkte å brenne bordene til dyrkingskasser som jeg holder på å bygge. Spørsmålet er om de må være høvlet? Hvorfor i så fall? Og hva skjer om de ikke er høvlet? (Lånt bilde)
Om den siden du brenner ikke er høvlet tenker jeg at du trolig lettere får bordet til å ta fyr (pga de fibrene som står opp), men om du så børster av den i passe god tid burde det vel likevel fungere.
Så får du antagelig litt mer struktur på den. Utendørs kan det evt. være dårlig (kan sette seg smuss og fukt og vokse mugg osv.), men hvor ille det kan bli har jeg ingen anelse om.

• Liker
Maijan
  • Laddar…
Du får et ujevnere utseende med uhøvlet. Skal du fyre ordentlig og deretter børste bort sotet, spiller det mindre rolle. Det enkleste er å teste noen ulike biter og grader av brenning. Det lille jeg har testet, er det ikke helt lett å nå et passelig nivå.
Ha en sprayflaske med vann (for glør på plankene), en bøtte med vann og helst noe mer å slukke med.

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.